Nyårslöften

I vanliga fall brukar jag inte ge några nyårslöften men i år har jag lovat mig själv två saker.
Det första är att jag ska utöka mina ett till tre motionspass i veckan till sex stycken. Med detta nyårslöfte går det väl sådär måste jag medge. Ett yogapass och en till två promenader brukar det bli. Men året är inte slut och ännu finns det tid att bättra på detta löfte...målet var ändå att jag i slutet av året ska ha fått in en hållbar träningsrutin och inte att jag skulle gå ut stenhårt dag ett för att sen tröttna redan i Februari.

Det andra nyårslöftet går det bättre med däremot!
I höstas läste jag en bok som heter Köp inte den här boken! Mitt år med köpstopp. Den boken inspirerade mig att på något sätt ta tag i min egen konsumtion. Men eftersom det inte är någon idé att ge ett nyårslöfte som jag redan på förhand visste att jag inte skulle kunna hålla så var ett totalt köpstopp otänkbart för mig (ligger nog i riskzonen att kallas en shopoholic tror jag). Däremot efter mycket funderande bestämde jag mig för att göra det jobbigare för mig att konsumera och därmed kanske lusten att shoppa också skulle minska. Jag bestämde mig för att för varje sak jag köper (gäller ej mat och hygienartiklar) ska två saker avvecklas hemifrån. För att hålla koll på detta skriver jag upp allt jag köpt och avvecklat i en bok.
Saker som är trasiga sopsorteras och lämnas in till återvinning. Saker som jag tror jag kan sälja på annons eller loppis samlas på ett ställe. Kläder lämnas in till Röda Korset.
Jag älskar loppisar och har själv både handlat och sålt på loppis sen jag flyttade ut på landet 1995. Det som någon annan tröttnat på är nytt för mig och tvärtom. Perfekt tycker jag!
Gårdagens shoppingrunda i Alingsås har gjort att min avyttringslista har utökats med ett antal punkter och jag får nog ta och sätta in lite annonser så att balansen återställs igen.


Ska bla försöka sälja min gamla gamla fina cyckel, en gårdspump och en gammal fin träbänk till trädgården (eller att ha inne för den delen om man gillar ruffig inredning). Visar er en bild av cyckeln...



3 kommentarer:

Helenas Hem -Om livet på landet sa...

Hej och tack för ditt besök hos mej! Svärfar och du är inne på samma linje om mjölkkannan så då är det nog så! :-) Kul att veta historia bakom.

Det där med att göra sej av med grejer eller köpa lite mindre måste jag bli bättre på också!

Du fotar väldigt bra av vad jag har sett på din blogg.

Kram
/Helena

pysseltanten sa...

Vilken fin gammal cykel:) Synd att man bor så långt bort:( Den där bänken lät oxå spännande...
Har nyligen hittat hit, men kommer definitivt att återkomma!
Ha de allllllra bäst
Kramizar

Par un beau matin sa...

Very very lovely blog & beautiful photos. I'll return soon.
Good evening.
(excuse my bad english !)