En glimt av glädje

Tack snälla för ert stöd när jag för en vecka sedan berättade om vår kisses bortgång!

Jag hade turen att snabbt hitta en annan kisse som behövde ett nytt hem.
Maja 3,5 år bodde i en familj där det fanns 6 katter, varav ett par av dem var hennes egna ungar. Jättejobbiga typer de där katterna tyckte Maja, hemskt retliga var de....så hon fick flytta hem till oss istället.
Utseendemässigt är hon skrämmande lik vår förra kisse, men där stannar likheterna. Vår gamla katt var just väldigt gammal och orkade inte så mycket annat än att sova den sista tiden. När hon var yngre var hon en riktig bitch som satte skräck i grannskapets katter. Perfekt, för man visste att hon alltid kunde försvara sig om det behövdes. Maja är mjukare i temperamentet och mycket livligare. Lite ovant att, när man haft en katt som mest sov, nu istället ha en som varje natt kl 3 börjar jama av uttråkning. Är det inte dax att gå upp snart? Kom igen då! Hitt på nåt!

Igår skrämde hon slag på mig. Hon har ju bara bott här några dagar och inte varit utanför huset här tidigare men igår när jag skulle ut och hämta ved ville hon följa med mig ut...tja, varför inte? Hon kan ju inte direkt ta sig nån stans nu när det är så mycket snö. 

Hon stannade på trappan när jag gick ner till stallet där veden finns. Ett par minuter senare kommer jag tillbaka och hon är borta! Följde spåren i snön en bit in i skogen men sen tog de tvärt slut. Letade överallt kändes det som. Överallt spår, men mest rådjursspår, så det var omöjligt tillslut att se exakt vilka spår som var hennes. I timmar letade och lockade vi. Ingen katt! 

Jag var HELT förtvivlad. Det är så hemskt när man känner att det är ens eget fel. Jag såg för min inre syn hur hon gick vilse i skogen, ensam, jamandes och förtvivlad. Ringde grannarna, men de hade inte sett henne. Tände alla lampor i huset och på gårdsplanen, riktade lampor från huset ut i skogen, allt för att hon skulle ha en chans att hitta hem igen.Tillslut gick jag och lade mig under täcket. Hade sån ångest. Hur hade jag kunnat vara så DUM! Hon försvann vid tvåtiden på eftermiddagen och halv tio på kvällen tittar M ut genom fönstret för hundrade gången den kvällen och säger...NU ÄR HON HÄR! Jag for upp som en raket...ut på trappan och in med katten. Ni anar inte vilken sten som föll från mitt hjärta! Jag höll på att krama ihjäl henne :)

Här har ni henne på bild....Maja!
Klicka HÄR så ser ni hur lik vår gamla katt hon är!


Å jag som inte skulle skriva så mycket på ett tag, trodde jag, men jag behövde verkligen skriva av mig detta och dela det med er! Tack för att ni finns och att ni "lyssnar"!

28 kommentarer:

Sköna o Gröna Ting sa...

Nämen, så söt hon är och VÄLDIGT lik er förra kisse!
Visst blir man orolig när dom sticker sin väg på det viset, skönt att hon kom hem igen!
Ni kommer att få det bra tillsammans, härligt att du fått en sådan fin vän igen!
Hoppas du har det bra Carina, ta väl hand om dig.
Kram
Marianne

C. Tvillingmamma sa...

Bra fokucering..både foto och tanke! :)

Vita verandan sa...

Vilken tur, vart kan hon har vart.
Kanske jagat möss i era uthus?
Kanske bäst att hålle henne inne. Gullig var hon. Vet precis hur det är med busiga katter, vår Trisse är ett riktigt yrväder. Han höll nästan på att brinna upp nyss....mycket tända ljus nu:))

Kram Ana

Sussi / Sussinghurst sa...

uha sikken en skræk, godt at hun fandt tilbage. Min kollega går tur med sin nye katunge, de hygger sig begge to - men en skønne dag ta´r mis nok afsted alene - Det er, som med børn, man bliver nødt til at give slip på dem, selvom man først har det godt når de er hjemme igen.

Kamomilla sa...

Åh så man är ängslig... Min hund rymde för någon vecka sen. Jag grät och ropade och vandrade runt och letade. Tack och lov hittades han tillslut.

Vilken sötis till kisse! Katter är ganska "egna" av sig för det mesta..

My Lovely Things sa...

Ja tänk hon är ju jätte lik Kisse!
Va häftigt!
Ja den var en underbar stund när hon kom hem!
Kram vännen!

Fröken Grön sa...

Ljuvlig kissemiss! Och att hon kom hem måste ju just betyda att det är det: Hennes HEM! =)
Må så gott!
/Anna-Karin

LantlivsAnette sa...

Nämen du..så underbart att ni fått en katt nu..Maja, som vår katt..
Sååå fint..
Kraaam Anette

Börjelundskan sa...

Nämen halledudane då, vilken söt liten Maja. Vad glad jag är för att ni har hittat en ny liten kisse. Förstår din skräck när hon bara var puts väck helt plötsligt. Skönt att hon kom till rätta igen.

Önskar dig en mysig adventskväll vännen. Kram Cin

Norrfrids Eija sa...

Maja är sååå lik vår Anni, det skulle kunna vara vår katt på dina ljuvliga bilder...vilken tur att du nu har fått en ny kompis. Hoppas ni trivs riktigt bra med varandra!
Eija

Lantliv i Norregård sa...

Hej Vännen!!
Hon är ljuvlig! Lyckliga Er & Maja som fått flytta in i Ert vackra Persbo!!!

Du har mail!
Kram Malin

bicocacolors sa...

what a beautiful picture!!!
i loove!

Monica sa...

Hej !!!
Jag förstår precis känslan,jag har haft katter hela mitt vuxna liv (innan fylldes mitt liv av hundar och hästar) och en av mina katter försvann en gång för att sedan återfinnas, men försvann en gång till för att aldrig mer komma tillbaka(nästan säker på att han blev stulen och bortfraktad,det var nämligen en Norsk skogskatt och en mycket vacker sådan,redan första gången blev han "stulen")
Nu har jag en katt som jag haft i 18 år, han är inne-katt men är ute och går på Roms alla tak...
Jag har även haft en höst som gått i sorgens tecken,har förlorat två vänner på en månad,men jag känner att blogga hjälper mig att fokusera på annat,att tänka på annat,att i tankarna vara någon annanstans,i en annan värld. De som tycker att blogga är ytligt vet inte vad de talar om.Att skriva av sig har ju funnits i tusentals år,det finns ju något som heter böcker....
Kram på dig,hoppas du fick en härlig andra advent.
Monica i Rom

It's me sa...

She is so cute pussy Maia !!..i hope everything goes well darling...love Ria.....

north pal sa...

this happened to me some years back. our c.c.(short for crazy cat) our cat was gone and did not come back. i was heart broken. my daughter, myself and 6 grandchildren went to visit my mom for a few days. now c.c.was gone exactly 5 days. When we were at grandma's we went garage sailing. at this house, i was the only one that got out to look at the items. i was just getting back into the car and i heard one of the kids say c.c. and i was extadic. i just knew that my hubby called my daughter on her cell and announced the news. when i heard that i wanted to go home immediatley. hubby told me later that after he returned from work (which was late as he works nights) he got out of the can and who jumped into his arms. c.c. was so happy to see him. sorry this was so long,but i just love telling this happy ending. Bestest,Denise so, i know how happy you are to get your cat back.

Snäckskalsdalen. sa...

Ohhohh enså fin katt hon är lilla Maja, det kommer att bli en riktig liten kelgris och så har ni katt igen.....man slutar ju inte sakna de gamla för det, men det blir lite liv i luckan igen!
Kram

pudelflicka sa...

Vilket underbart hem denna lilla katt har fått hos er!
Hedvig

Nordingården sa...

Nej men en sån goding! Påminner om er gamla vän, vilken tur att hon kom tillbaka! Och vilken tur hon har som hamnat i ett sånt mysigt hem. Jättefina foton du tagit! Mari.

Fru Westman sa...

Vad härligt med en ny katt i huset. Dom är verkligen personligheter! :)

Maja är faktiskt lite lik vår Norpan.

Kram Linda

Lilla Huset sa...

Åh, Carina vad jag känner igen mig själv i dig. Du är ju lika tokig som jag. Jag blir också helt utom mig när något liknande händer mina egna katter.
Så söt hon är lilla Maja, en riktigt näpen tjej. Tänk vilken tur hon hade som fick komma hem till er./Kram Merja

Designe sa...

Så fin och så lik hon är er gamla katt!:) Förstår att du blev orolig...det skulle jag oxå ha blivit! Jag är så hönsig med min katt Signe!..hon är dessutom en fegis så då blir man lite extra hönsig! Hade en räv på gården för några veckor sen, en jättefin stor räv som verkade jättetam och det var trevligt men för kattens skull hoppas jag att den inte kommer tillbaka! Så fina bilder du fotat på Maja! Kram :)

fröken knopp sa...

Sötast av alla!!!

Varma Kramar Elin

Anonym sa...

Vad roligt att ni fick tag i en så fin misse så snabbt. Så lik er förra hon är. Skönt att hon kom tillbaka. Man blir verkligen orolig när de försvinner.
Ha det så gott med lilla missen.
Kram Marita i Björkhagen

Nellie sa...

Tack själv! Det är så roligt att hitta hälsningar på sin nystartade blogg. Grattis till katten och vad skönt att den hittade hem! Slår vad om att hon själv inte förstod vilken uppståndelse hon gjort sig skyldig till. Har ingen katt fn men en hund, och ibland så far hon iväg ut i skogen som vi bor bredvid. Och det är långa sekundrar och ibland tom minutrar innan jag vet att hon hört mina rop och är på väg tillbaka till mig igen. Har en stor väg en bit bort och jag blir så orolig att hon ska följa något spår som korsar vägen. Er katt verkar ursöt och verkligen lik er gammelkatt. Jag hade också tänkt åka till Marie denna helg när det var julskyltat och allt, men fick tyvärr förhinder. Vi kanske ses där någon gång! MVH Nellie

♥ Fyra årstider sa...

Vad härligt med en ny katt. jag tänker på dig ofta.
Kram Lotta

Pilgården-Susanne sa...

Vilken sötnos! Grattis! Det är så himla mysigt med katter! Dom har en förmåga att hitta men jag förstår att du var orolig när hon var så ny hos er.
Kram Susanne

Jen sa...

Vad skönt att hon kom hem igen och att du fick krama om henne.

Hoppas att du får en mysig onsdag Kram jen

idémakeriet sa...

Nej men vad härligt att ni har hittat en sån skön varm hårboll igen.
Kram, klappa och pussa på du Carina, hon förtjänar mycket kärlek.
Tur att hon kom tillbaka och att stenen föll ur din mage.
Kram igen Gerda