Recycle-tips!

Hur många gånger har man inte hört ordspråket "en olycka kommer sällan ensam"!? Jag har hört det många gånger, säkert ni också! Här avlöser den ena olyckan den andra. Sen någon månad tillbaka har vår ena get haft en ganska stor böld. Efter veterinärkontakt bestämdes det att vi skulle avvakta och se vad som hände. Hon var ju pigg och glad...som vanligt helt enkelt. Men så för två dagar sedan, när jag kom hem från jobbet märkte jag att hon inte mådde så bra längre. Hon ville inte äta och dricka och drog sig undan istället för att komma fram som hon alltid gör annars.

Så tidigt i morses lastades getterna in i transporten och det bar av till veterinären. Vi fick komma in med dem i ett rum på veterinärstationen där en veterinär kunde undersöka Åsa och ta ett prov på hennes böld för att se vilken typ det var. Vi visste ju inte om den innehöll var, vätska eller onormala celler. Tyvärr visade det sig att den innehöll tumörceller. Pga dess dumma placering gick den inte att operera bort och med stor sannorlikhet hade den spridit sig så veterinären rekommenderade att hon fick somna in. De hade kunnat behandla med kortison, men det hade bara hjälpt kortvarigt och det hade bara varit att skjuta problemet framför sig.

Så vad skulle vi då göra med hennes tvillingsyster Ida? De har varit tillsammans sedan de låg i sin mammas mage...hur skulle hon må utan sin tvilling? Både veterinären och jag var helt eniga om att det var bäst för henne att få somna in tillsammans med sin syster. Han sa att hon kommer att sluta äta och sörja ihjäl sig.
Den enda trösten är i alla fall att de båda var gamla och att de fick leva tillsammans hela livet.

Getter är så speciella! Oerhört sociala och tillgivna djur. De är precis som hundar....fast man måste inte gå ut och gå med dem i ur och skur. De rastar sig själva i hagen å så kan man gå promenader med dem i skogen när det är fint väder och man har lust. Det är hemskt tomt i stallet utan dem...de fattas mig!

Jag känner mig så himla trött...som att jag bara vill gå och lägga mig och sova tills en liten fé har svingat sitt trollspö och ställt allt till rätta igen. Men för att detta inte ska bli en "deppa ner dig totalt blogg" så kommer avslutningsvis ett litet tips som kan vara bra så här i julklappsinslagningstider...

Vet inte hur ni gör men själv har jag inte hjärta att slänga de där fina papperskassarna i enfärgat papper som man får när man handlar i vissa butiker.
Så när jag häromdagen skulle slå in några små julklappar täkte jag vara lite klimatsmart och recycla en papperskasse till det.
Jag klippte ut bredsidorna på kassen och lät handtagen vara kvar. Slog sedan in grejerna i papperet och lät handtaget sticka upp så det blev som en liten väska. På ena sidan satt butikens namn men det doldes lätt med ett par urrivna sidor ur en bok. Snyggt och miljövänligt!


Dela gärna med dig om du har något tips på miljösmart recycling!

Kärlek till er!

24 kommentarer:

Nina sa...

Varma varma varma kramar från mej till dej fina Carina. Det är tungt det som hänt, otroligt svåra beslut att ta, men absolut nödvändiga. Men jag lovar att det blir bättre.
Sköt väl om dej.

Susis gelbes Haus sa...

Wonderful... I am sooo happy.. christmas is coming, soon..
Kisses Susi

Skogslyckan sa...

Ja men du Carina då var det nog någon annan bloggkompis Anna pratade om som bodde i Anderstorp. ha ha...men jag är ändå gla datt jag hittade hit..
Kramar igen Pia

Modern Country sa...

Å Carina, så trist alt dette som skjer med dine dyr! Ja det er ofte sånn at en ulykke sjeldent kommer alene. La oss håpe at dette også er det siste på lang lang tid. Så dere kan få nyte en fin Jul uten tårer.

Sender en stor klem med ønske om en stemningsfull og fin advents helg. Ta godt vare på deg selv!

Aina

Sussi sa...

Så tråkigt, men ni fattade nog helt rätt beslut. Nu får tvillingsystrarna vara änglagetter tillsammans...

Kul idé med papperskassarna! Den köper jag på direkten! så sött med en liten paketväska!

Kram
Sussi

Hanlie sa...

oh my, these photographs are soo beautiful!

Ljuva Drömmar sa...

Usch vad tråkigt! När ska det ta slut för er... Tror iaf att de har det bra som fortfarande får vara tillsammans som små getänglar.
Jag hoppas med allt jag har att det ska vända för er nu!!!

Ditt tips är ju jättesmart! Grämer mig lite över att jag inte har kommit på det själv ;)
Jag brukar återvinna allt jag kan men kommer naturligtvis inte på nåt smart just nu...får fundera lite på det.

Vill du pigga upp dig med en möjlig vinst så kika in till mig och var med i min tävling. Du kan vinna en värmande sjal.

Önskar er en underbar helg med massa mys och skratt trots allt som hänt, kramar Maria!

Anonym sa...

Åh, så tråkigt Carina. Men du gjorde det enda rätta, när Åsa var så sjuk och den andra annars skulle behöva sörja ihjäl sig. JA, getter är verkligen speciella och sociala djur. Jag förstår din sorg tillfullo. Jag vill inte tänka på den dag då våra getter blir gamla och sjuka. Har varit med om det en gång, när vår äldsta get blev sjuk och fick tas bort. Sååå jobbigt. De blir ju såna familjemedlemmar. De är såna personligheter. Så olika varandra. Vår ena get är så omtänksam. Man kan kanske inte tro det om en get. Men hon är verkligen det. När jag var ute och gick med dem en gång och la mig i gräset för att vila, så kom hon och kollade till mig emellanåt. När jag legat där tillräckligt länge var hon nog tvungen att kolla så jag levde.
Vilken bra idé med papppåsen.Paketet blev verkligen jätte sött.
Jag skickar dig en massa styrkekramar.
Marita i Björkhagen

Marie - Sofias syster! sa...

Tack för att du delar med dig! Av både sorg och glädje - det är starkt. Önskar dig en skön helg med det du vill ha, att du får ladda lite! Kraam/Marie

Mitt hvite hus sa...

Uff så uytolig leit å lese... en trist dag for dere dette...

tenker på deg-.-

nydelig bilde du deler med oss..

varme klemmer =)))

Nellie sa...

Håller med dig om det som sägs om olyckor! Här hemma brukar jag säga att "de kommer i skov om tre". Gärna när det gäller saker som går sönder...tex en månad gick torktumlaren, diskmaskinen och dammsugaren sönder. Bara materiella saker som tur är, och som går att byta ut men hushållsbudgeten knorrade rejält eftersom jag plugggade då. Har fortfarande inte köpt någon ny torktumlare faktiskt. Blev troligen så van att vara utan...Vad tråkigt med dina getter. Och jag visste inte att de var så beroende av varandra. Har läst kommentarerna också och fått veta mycket nytt om dem. Verkar vara mycket mysiga djur! Vad tråkigt det måste ha varit för dig att åka hem igen. Har ju haft hästar under många år och har gjort några sådana resor...Kram Nelliebaca

Norrfrids Eija sa...

Nu måste det väl ändå vara slut på elände och olycka i ditt liv! Det är ju så otroligt tråkigt och ledsamt när ens husdjur blir sjuka, inte vill man se de lida. Men som du skriver så fick de iallafall leva ett långt liv hos er....
Inte visste jag ens om att ni hade getter, ett djurslag som jag gått och funderat på att skaffa!
Du har fått till världens finaste lilla paket, fastnade för dina paket redan i reportaget i senaste JDL. Säger bara att jag gillar din stil och ditt hem jättemycket!
Måtte lyckan vända för dig nu!
Önskar dej en God Jul!
Eija

Nattmia sa...

Hoppas de har det bra nu i sin get himmel. Det var säkert ett bra beslut..

Såå fina dina julklappar blev..

Kram Mia

Maggan sa...

http://www.vindsromantik.blogspot.com/

Hej
Jag vet, getter är speciella, mina föräldrar hade såna...
Vilken fin berättelse om dina getter, att den ene sen blev sjuk, är nog för att den var gammal. Ni har haft ett underbart liv tillsammans.
Vist har man svårt att slänga en fin pappkasse, men det är ju fin att slå in paket!

Önskar dej en underbar advent
Kramar
/Maggan

Sussi's värld sa...

Hej vännen!
Det är klart dom fattas dig, men du gjorde det enda rätta...
Nu får det räcka för din del, det ska vända och 2011 skall bli ett bra år.
Underbara foton och stort tack för att du delar med dig av ditt liv.
STORA KRAAAAMAR

Lilla Huset sa...

Förstår att de fattas dig, getter är så härliga små liv. Jag har alltid haft en förkärlek för dem. Jag hoppas du nu har haft din oturstid, för usch fy när allt kommer samtidigt.

Vilket bra tips du kom med, alldeles utmärkt.
Storkramen till dig!/Merja

Kristin sa...

Hej Carina, jag tycker verkligen du har haft din beskärda del av sorgligheter nu. Så jättetråkigt nu med getterna också... alla ens djur blir ju personligheter som man har relationer till. Fast man inte tror det så är ju fåren mer än "fårskallar" hos oss tex... (getter har jag aldrig haft men får är som sagt väldigt individuella och personliga!). Usch ja, det är inte kul när det liksom aldrig är ände på det tråkiga. Men jag hoppas av hela mitt hjärta att nu är det slut med det, och att ni får en härligt skön jul och nyår och sedan liksom får en puff av rosa air omkring er så ni mår lite bättre framöver!

STOR STOR KRAM vännen!
/Krisitn

pudelflicka sa...

Vilken story du berättar. Tror nog de båda får det gott där de kommer!
Hedvig

an angel at my table sa...

Skönt att höra att du börjat komma lite till ytan!!

God jul önskar jag dig!

Mari

Kamomilla sa...

nej så tråkigt med getterna, men ni gjorde ju nog rätt beslut, hur tungt det än är... :(

Vilket superfint recyclingtips du delade med dig! Det där gillar jg skarpt och ska nog absolut tillämpa det i praktiken också!!
TACK!

Börjelundskan sa...

Hjärtat lilla, nu får det väl ändå vara en ände på alla olyckligheter,.... dom har verkligen haglat över er det senaste. Jag hoppas med hela mitt väsen att det är slut med det mörka för er nu och att ni orkar blicka framåt igen.

Som vanligt underbara bilder från dig, ..... tack för en toppen recyclingide :D

Ha en fin 4:advent i morron. Julekramar till dig vännen. Cin

Lantliv i Norregård sa...

Hej Vännen!!
Tar det aldrig slut.....så sorgligt. Hoppas du kan njuta lite av Julen efter allt som hänt!!

Du är så duktig med kameran & vilka underbara klappar!!!

Varma kramar Malin

Love Your Homes sa...

Förstår hur du tänker Carina, det har slagit mig så många gånger hur djuren måste sörja sina nära och undra vad som hänt , var dom tagit vägen.

Önskar dig en fin julhelg,
Ia

Roberta sa...

So sorry to hear about your two little friends....xo