Mer än en trend?

Det trendspanas väldigt mycket överallt nu. Inte så konstigt...vi har just startat ett nytt fräscht år och många är nyfikna på vartåt vindarna blåser.
Alla pratar nu om personlighet i inredningen, om reuse och recycle. Naturen plockas in, det ska vara eko-chic och etno-chic. Jag kan tänka mig att det skrattas gott i hemmen hos många fjällnära norrlänningar och samer nu. Det de alltid har dekorerat sina hem med renskinn och renhorn och prytt sina handleder med tenntrådsarmband. Nu har det blivit högsta mode...trendigt.

Bild lånad från Allt i Hemmet.
Bild lånad från Allt i Hemmet.

Jag läste någonstans att en trendbubblare för 2011 är ...röda katter! Vad gör man med katten sen då? När trenden blåst förbi och det är inne att ha en annan färg på katten...eller kanske ska man inte ha katt då utan något annat. Lite farligt tycker jag när man blandar in levande djur i trenderna.

Bild lånad från Sköna Hem.
Bild lånad från Sköna Hem.

Själv önskar jag mig att trenden med återanvändning och återvinning ska bli en livsstil. Något att alltid ta i beaktning när man ska skaffa något till hemmet. Att man först och främst inte köper något om det inte finns ett behov för det och när behovet finns, att man ser sig omkring hemma eller hör sig för hos vänner och släkt. Finns det något som kan fylla det behovet redan, eller som med lite modifiering och uppfräschning kan göra det. Loppis och Second Hand har varit poppis länge nu och för både miljö och människa hoppas jag att det fortsätter att växa. Släng inte det du tröttnat på utan lämna in det på loppis eller sälj det på tradera eller blocket. Någon annan letar förmodligen efter just det du vill göra dig av med!

Bild lånad från Allt i Hemmet. Foto: Mari Eriksson.
Bild lånad från Allt i Hemmet. Foto: Mari Eriksson.

Men pendeln svänger...det vet vi...och förr eller senare tror jag att vi kommer att sakna det nya fräscha, blanka, svala, minimalistiska igen. När den dagen kommer så hoppas jag att det blir i kombination med det personliga och återvunna. Att vi som konsumenter efterfrågar möbler och inredningsdetaljer som är närproducerade med återvunna material och stor omtanke om människa och miljö.

Bild lånad från Allt i Hemmet.

Hur blåser dina trendvindar i år?

24 kommentarer:

a piece of happiness sa...

Ja inte är det det röd katt i alla fall. Nej i år blir det shopping av stora saker inte små. Med små menar jag kuddar, ljusstakar mm. Med stora menar jag tex ett kök till lilla huset på landet. Och ett bokskåp jag har tittat på länge. LiseLotte

Kristin sa...

Hej Carina! ja du, vad OTRENDIG jag är som inte har en röd katt utan två grå och en svartvit. Så himla ute!!! ;-)

Jag gillar ju gamla saker och vi har inte många saker som är nyköpta hos oss, det är sofforna och sängarna i stort sett! Vi återanvänder och köper det mesta second hand. Ibland när jag inte hinner först att ringa på det där fina skåpet på blocket eller så kan jag "förbanna" trenden att det ska vara så inne med gamla grejor. Ibland önskar jag det skulle bli jätteinne med att bara köpa nytt - tänk vad man skulle kunna välja och vraka bland annonserna då *fniss*

ha en skön söndag!

/kristin

Lantliv i Norregård sa...

Hej!!!
Massor av härlig inspiration du bjuder oss på;o)
Men det här med katten...Helt galet;o) Freja är väldigt ute då....

Kram Malin

Millas hem sa...

Hej min vän!

Härlig inspiration du bjuder på!

Jag har båda tidningarna och de hemmen "fastnade" snabbt och fångade mitt intresse!

Jag skrattade när jag läste om trenden röd katt...himmel, det är som när de dyra småjyckarna var på tapeten. =)

Sedan ska väl katten ha en matchande handväska att sitta i!=))


Ja, någon katt blir det nog inte här pga min brors pojke och hans allergier.

Däremot tror jag att jag att 2011 kommer att bli ett sortera år för mig.
Jag vill inte ha en massa saker som ligger och väntar på att jag kanske kommer att gilla det tids nog.
Då tror jag att dina råd är bättre. Säkert finns det någon annan som just letar efter just den saken, som bara ligger här hemma.

Saker man samlar på sig har ju en förmåga att ta energi från en, fastän de bara ligger och
skräpar!=)

Vi är fortfarande sjuka så jag känner knappt av att det nya året har börjat, för vi har bara gått emellan soffan och sängen i flera dagar. Barnen hostar så mycket att jag är rädd att det leder till lunginflammation. Imorgon ska vi gå till läkaren.

Stor kram till dig fina Carina!

Drömmen om ett hus på landet sa...

Som någon annan skrivit så är det säng som är nytt hos oss och skrivbord annars köper vi på auktioner & loppisar. Små detaljer köper jag på rea oftast eller om jag ska ha "nytt" måste jag sälja det andra innan på loppis, varuförmedling tradera mm så får ju alltid någon nytta av mitt eller någon annans..
Och vår katt är vit med grå fält.. Hopplöst ute men min mamma är superinne med röd katt Kram Jeanette

Tina // Peppar och Vanilj sa...

Bra inlägg!
Mina trendvindar virvlar runt lite hur som helst.... jag plockar det jag gillar lite här och där. Tror att jag vågar vara personlig i mina val men inser att jag mer än sneglar på allt och alla... blir inspirerad av de mest oväntade ting.
Jag har ett hem som jag i grunden trivs med, men om tiden fanns skulle det vara mer kameleont-karaktär än det är i dag... jag tänker mer än jag verkligen förändrar.(och det stör mig lite i bland faktiskt) Fast vi HAR mycket på G här hemma i år. Köket håller på att gå från björk till vitt med egengjutna betongskivor, vi ska släppa in mer ljus med golv-till-tak-fönster och lägga in vita trägolv i vårt entreplan, platsbygga gaderober i lilltjejens rum och göra om gästrummet/kontoret/lekrummet mm

Så ett som är säkert är att mina trendvindar kommer att bära med sig både slipdamm och småspik =)

K r a m // T i n a

ps. Vi har en grå katt och han känns hel rätt ;) hihi

Millygarden sa...

Snyggt!! mycke brunt,skinn och natur i form av skinn och horn!

Det gillar jag!
Kram Marina

Norrfrids Eija sa...

Naturtrenden gillar här mycket för det är så mycket "jag", likaså att hantverket har fått så stort utrymme, det är inte bara slit o släng. Jag köper det mesta begagnat men är dåligare på att sälja av det som vi inte behöver längre, och det är mycket i en storfamilj som vi är! Även fast barnen ärver av varandra... Ett nyårslöfte som jag gett är att sälja av det som vi inte behöver, har redan börjat rensa i skåp och garderober.
Bra Carina med ett inlägg som skapar diskussion och tankar!
Ha det gott,
EIja

Ainosofia sa...

<3

Nordingården sa...

Ha, ha, ja är det inte ett festligt intresse vi har, men så kul! Det går ju trender i allt, inte bara inredning utan även kläder, smycken, mat och vin... det är kul att påverkas och visst är det så som du skriver:) många skogsmän kluckar nog förvirrat åt allt "tok"...

Man har ju sin "grundstil" men det är kul att dras med av trender...och trender kommer alltid att finnas, en helt "ute" människa blir ju "inne" förr el senare, om man orkar lida i 30 år villsäga, ha, ha.. Men en viss KÄNSLA behövs ju också förstås som vi vet...Snygga bilder på läckra hem du hittat.

Jag läste också det där om röda katter, så knäppt, vi är ganska otrendiga på den punkten då du och jag:)

ja, det är det bästa med loppis, det inte jag vill ha vill ngn annan ha och tvärtom!

Hur mina trendvindar blåser? Tja, jag gör inga större förändringar, jag har alltid gillat trasmattor:) men jag känner ett visst sug efter nya tapeter i 2-3 rum och de kommer inte bli så "bleka & tama" som om jag skulle satt upp dem för 5 år sen, om vi säger så... sedan vill jag tillföra ngt i purpur/lila, kanske kuddar, ngn stol, en glaslykta etc och lite mer mildgrönt. I övrigt inga större förändringar hos mej...

Tack för kul inlägg, sånt här gillar jag, intressant ämne som vi är många som brinner för! Mari.

Sussi / Sussinghurst sa...

hi hi, man kan vel give katten lidt henna-farve - det går af igen. Jeg så for mange år siden, en ældre, meget fin dame med blågråt hår - hendes puddelhund havde samme farve..... og jeg tror at de begge to havde fået farvet håret..... måske ikke så politisk korrekt.... måske endda dyrplageri, men det så skægt ud.

C. Tvillingmamma sa...

Bryr mig inte ett dyft om vad som är trendigt,jag tar de som jag gillar som tilltalar av allt och mixar,som alltid,jag hade aldrig orkat håller mig trend-uppdaterad,så jag kör på de jag alltid gjort. Gammalt och nytt i en salig röra :)Massa eget pyssel och mycket natur,visst är det roligt att de råkar vara trendigt...kanske fler uppskattar de vi har... Fast jag får erkänna att påverkad av allt vitt blir jag.

Dock har jag mycket längtan efter grönt och lila just nu,pasteller tom,som jag inte ens gillar egentligen :)

lottens vita och gröna sa...

hej sötis!!
ja du trender...egentligen skiter jag såå blankt om vad som gäller och inte...men kanske influeras man lite omedvetet ändå, jag tror iaf att den vita shabby stilen är sååååååååååååå borta, oppps nu kanske jag får en tomat i cybernyllet, fniss!
japp det sköna gröna är min stil och i år är jag visst helt inne!!!
men en röd katt herreguuuuuuuu jag smäller av, vad gör dom med sina råttvovvar då, dom var ju så inne nyss nu när den röda kattan ska in, ett riktigt tungt dilemma...oooooooooooooops tomat i nyllet igen, bäst jag slutar!
over an out...varmkram lotten

Joyforhome sa...

ja det där med trender ska man ju faktiskt akta sig för. Och att ha levande djur med som en trend är ju bara glöttigt . Ja vad ska man då göra med katten sen??

Kramar Malin

Sandoren og Blåsten sa...

Hei!

Du har mange bra tanker om forbruk og trender! Viktig å tenke litt på når man blir "revet med" i interiørverdenen.

Her tror jeg ikke det blir så stor forandring i år, jeg har alltid vært glad i jordfarger og naturmaterialer i interiøret. Kanskje blir en vegg beisa med fargen "drivved" i stede for malt i en lys farge som jeg ville gjort for et par år siden? Vi får se.

Ellers er det noen loppisfunn og arvegods som kanskje blir pusset opp.

Ha en fortsatt fin søndag!

Hilsen Gry K

Fröken Grön sa...

För oss som har varit med här i bloggvärlden de senaste åren är ju loppistrenden knappast något nytt heller, så vi kan väl fnissa i kapp med norrlänningarna, hehe!

Håller med dig om att trender som inkluderar husdjur låter helt koko. Här blir det iallafall ingen röd katt i vår! (Men gärna en hund till sommaren!)

En skön söndag önskar jag dig!
/Anna-Karin

Mitt hvite hus sa...

masse inspirerende bilder.. liker veldig godt natur matrialer og farger..

det er jeg glad for at det kommer..

Ønsker deg en fin uke =))

klemmer

84 kvm mitt i stan sa...

Återvinning i nyskapande med egen nisch är väl superhärlig tanke. Mina tankar går som hos dig och jag har med i mitt skapande och kreativitet att använda så mycket gammalt material som möjligt till återanvändningen. Att ta ett steg åt sidan och fundera över vad som verkligen behövs och inte förhasta sig vid nyanskaffning av produkter är superviktigt och jag hoppas som du att det verkligen håller i sig och blir till en livstil. Ha det gott, Marie!

Kaoskontroll sa...

Jeg synes det er gøy med trender, men følger dem ikke så mye selv. Er mer opptatt av hva jeg selv synes er pent.

Jeg liker gamle ting og lyse farger, men nå er jeg blitt litt lei hvitt, så min trend blåser mot innslag av brunt, gull og glitter. Om jeg da blåser med eller mot trenden ellers... ja, det er ikke så nøye! ;)

Klem

Sjabbig men chic sa...

Hahaha, jag läste också det där om röda katter och tänkte väl typ QUE?! Många fina bilder och jag har fallit som en fura:) Det roliga är att precis nu i höstas så målade vi våra naturfärgade timmerväggar i stugan vita. Törs inte ens knysta till Uffe:)

Kramis Lisa

Designe sa...

Mycket snyggt där! Jag är inte så bra på att följa trender..gammeldags och lantligt har alltid varit min stil...men nåt jag slutar med är att måla allt vitt som jag gjorde för några år sen..vill ha naturligt slitna möbler med färglager som tittar fram, enkla inredningsföremål, helst gamla. Skulle behöva börja från grunden och slänga ut allt och tapetsera om i rätt stil och sätta in rätt saker och möbler. Älskar din inredningsstil!:) kram

The Secret Garden sa...

Jag följer inga trender, har aldrig gjort det. Att det sedan råkar bli så att trenden är mycket det som man redan har hemma, det är en annan sak. En sak som jag aldrig skulle kunna tänka mig det är att inreda med djur...
Mina inredningsdjur är mina tre levande labradorer och min gamla levande kanin. (som är lös i huset)

Nackdelen när saker blir trendiga är att priserna stiger..som de gjort på tex kristallkronor. För några år sedan kräktes nästan folk när de såg en gammal kristallkrona... men nu när det är modernt så vill "alla" plötsligt ha. Och för "stackars mig" som alltid älskat dessa kronor så blir resultatet att de plötsligt blivit alldeles för dyra!! :)

Ha det gott!

hippihäxan sa...

Håller med dig och hoppas att återvunnet och återanvänt blir en livsstil och inte en trend. Det är det redan här och några trender följs sällan i mitt hem :) Förutom det där med katten då, jo, jag tänkte faktiskt att vi måste ju ha en röd, för det kommer ju bli trendigt 2011 (då när vi skaffade den för 7 år sen... ) ha ha

Linnea sa...

Haha. Min syster hittade faktiskt en annons på Blocket för ett par veckor sedan. EN tjej ville byta sin svarta katt mot en vit katt då den svarta inte passade hennes nya vita inredning.

Sjukt, hoppas det var en skämtannons.