DIY

Jag har fyndat en så fin lampa på loppis för några veckor sedan....den gjorde sig även som hatt när jag hade skärmen på huvudet på väg in från bilen med famnen full av andra grejer. Fast den var inte så skön....särskilt inte när jag drog skärmen rätt i dörrposten och de där två bågarna som sitter runt glödlampan gjorde snygga jack i min hjässa.


Hur snygg lampan än må vara i befintligt skick hade jag ju ändå en tanke, en plan i mitt ömma huvud, på hur den skulle bli. Av med solkiga kläder, och naket uppenbarar sig en i mina ögon alldeles underbar ståltrådsställning.
Jag som grävt fram tyger som skulle rivas och klippas till remsor och lindas runt ståltråden men....


Nä! Ändrade planer! Naket får det bli.
Den guldglänsande foten har en form som jag älskar, men även här hade jag först en tanke på att måla den...kanske svart, eller turkos....fast även där ändrade jag mig.


Fast hur vacker den än var i sin nakenhet så tyckte jag den bländade mig när jag förökte öppna mina små grisögon klockan fem på morgonen. Fram med silkespapper i olika vita och beige nyanser samt lim.


Riva riva, limma, riva.....och så taaa daaa....ett 50 kronorsfynd har, utan att jag lagt ner en enda ytterligare krona på den, fått ett nytt liv och jag är helnöjd. Mina bilder gör den inte rättvisa. I verkligheten ser den helt ljuvlig ut och ljuset från den är så mjukt och vackert.


Trevlig helg på er alla goa bloggvänner!

25 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Hå hå ja ja....... Det där skåpet behöver jag absolut ha! ABSOLUT!!!! Så är det bara. Har försökt maila dig men det gick inte :(. Men jag provar igen får vi se. Kram o ha en fin helg

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej!

Vad fint det blev! :)
Vad fint skåpet är bakom !
Hur fin som helst...
Visst är det kul att göra om saker,
Jag har länge funderat på att göra om lampskärmar men inte kommit dit.

Tack för inspirationen, nu kanske jag vågar ge ett försökt...

Jag hadde fika besök här hemma.
Jag vet inte om du såg det?

Jag bad att Anna, Vita Verandan. skulle hjälpa mig att fota lite här hemma.
Min kamera är inte den bästa!

Det är bra att få hjälp, råd och tips.
Jag har inte blogat så länge än.

Önskar dig en fin fredag och en fin helg!

Vi hörs!

Kramar Sirpa

Loppisliv sa...

Vilken toppenbra idé !! Lampan blev ju superfin, som änglavingar nästan :-) Finfina bilder här hos dig som alltid. Vill också ha lite större bilder på bloggen min, det ser så vackert ut tycker jag, får försöka fixa till det i helgen. Ha det gott. Kramis P

PS: du har mail :-)

Lotten sa...

Vilken rolig ide! Tack för tipset... jag kanske lånar det ;-)

C. Tvillingmamma sa...

*trumvivel* -Snyggt!

Designe sa...

Åh, fint! Gillar lampan i alla tre skepnader faktiskt! Så fina tyger du har där i din låda! :) Kram

Helena sa...

Fiffigt- men jag gillade även den som "naken" =)
Den som ändå så hade tyger liggandes så där i en låda....!
Trevlig helg!

Nordingården sa...

Du är ju för härlig, detta är vintage när det är som bäst! Jag älskar din stil och dina bilder, helläcker lampa, den sticker ut på ett positivt sätt!! Krya på skallen.. Mari.

Nattmia sa...

Så pyssligt av dig och snyggt blev det..

Kram Mia

Kamomilla sa...

Jah! I like it!

Sussi / Sussinghurst sa...

Flot, flot, flot - du er meget fingersnild.

Vardag och flärd sa...

Det blev ju superfint, jag undrade först hur du kunde vara glad för den fula skärmen - men så snyggt det blev!
Ha det fint!
Kram Eva

Mitt hvite hus sa...

Lampa var kjemepfin ..så fin skjermen ble..og skapet var bare helt rått..

Ønsker deg en fin fredagskveld o0)
klemme r

HANNES DAGBOK sa...

Det er jo nesten magi:)
Så utrolig fin den ble!!

Ønsker deg og dine en deilig helg Carina!

Stooor klem fra Hanne

gamla skolan sa...

Den blev underbar !!! Du är så kreativ och duktig Carina . Kan tänka mig att den är ännu vackrare när den är tänd ! Ha en mysig Lördag vännen !
Kramar // Susanne ♥

Fransk inredning sa...

Vacker lampa och vackert skåp! Underbart..Önskar en trevlig helh Kram susanne

LIVS LYST sa...

Kuult!
Og så elsker jeg bildene dine, Carina!
Håper du har det bra!

Klem fra Liv

Rummet för välbefinnande sa...

Ahhhh, nu har jag suttit framför datorn i flera timmar och jag har skickat och skickat och skickat och jag kände mig så nöjd när jag fått iväg allt - och då menar jag verkligen ALLT - så du anar inte.
Sen höll jag på att sätta kaffet i vrångstrupen för helt plötsligt kom det mail - Delivery failure...........
Ja men, fattar du?!
Kanske din mailbox är full?

Kan lova att jag bombarderat dig förstår du, så antagligen lade den helt sonika av bara inkorgen.
Den orkade inte med helt enkelt.

Nu ska jag snart åka bort här, men vi avvaktar lite får vi se.

TO BE CONTINUED.........

M a d a m e M o r e l l sa...

Allt är fint! ALLT!
Kram Jessika

Mitt hem är min borg sa...

Hej hej!
Jag bara älskar din blogg.. Tack för massa fin inspiration..
Lampan blev jätte läcker.. Så enkelt..

Kram!!

A House With A View sa...

Wow vad fin lampan blev och vilka fina bilder OCH vilket häftigt inlägg!!

Kraaaaaaaaaaaaaam aka

[ c o y o t e ] sa...

Hej!

Men guud så läckert!!
Så vill jag med göra nån gång..

Underbara bilder med carina...

Kram på dig!

m i a

Lisen sa...

Men åh vilken fiffig ide! kan riktigt se hur ljuvligt ljuset blir genom den!

Lisen

Anna/Rackarungar sa...

Vilka fynd! Vacker så det förslår! Åh, vilka bilder, jag blir helt matt så snyggt. Nu måste jag titta vidare, Och du tveka inte med Mads-ljuset... ;) Eller Biblioteque-doften är ännu bättre!
Kram Anna

pretty ´n pink sa...

Beautiful!!!

Liebe Grüße
von Anja