Nimis and Arx

Ja flera av er har nog redan listat ut att detta inlägg
skulle komma att handla om Nimis och Arx.


Vid kullahalvöns norra strand finns ett litet område som
konstnären Lars Vilks har utropat som en självständig stat.
1980 började han bygga konstverket Nimis av drivved och
1991 började bygget av Arx, en "bok" i sten med sidnummer
och som t.o.m har ett ISBN-nummer.


Bygget av Nimis och Arx har retat upp myndigheterna som kräver
att konstverken ska tas bort...de är ju byggda i ett naturreservat
...men jag kan inte göra annat än att fundera över den gigantiska
golfbana som täcker en stor del av naturreservatet.
Har den retat upp myndigheterna på samma sätt tro?


Oavsett vad myndigheterna säger så är den bitvis rätt så ansträngande
vandringen nedför/uppför kullens bergssida väl värd mödan. Det är
fascinerade att fortfarande högt uppe på sluttningen kliva in i
konstverket och att gå den sista biten inne i vindlande gångar.
Det är som en gigantisk trädkoja...en stad...en egen värld...landet Ladonien.


Man blir barn på nytt, och känner sig som Indiana Jones när man går
genom de smala vindlande gångarna. Ensam att hitta hit är man inte heller.
Ca 40 000 besökare varje år drar på sig kängor och vandrar genom
skogen ner till Nimis och Arx.


Vilket jobb att bygga detta enorma konstverk!
Tänk om myndigheterna kunde välja att se detta som kultur istället.
Ett friluftsmuseum!












6 kommentarer:

mormorMärtas sa...

Oj, oj, oj det måste nog upplevas!
Hört lite om det men inte förstått att det var så stort.
Håller helt med när det gäller golfbanor som kan anläggas både här och där.

Finfina bilder!
Kram Annika

Gabriella sa...

Wow så häftigt! Vilken härlig upplevelse=)

Anonym sa...

Hejsan Bästa CARINA!!
Jag tycker jättemycket om din blogg som jag följer sedan en längre tid! Fina bilder har du oxo!
Nu till ditt inslag om Lars Vilks och hans konstverk!! Jag kan bara uttrycka min stora avsky om honom och hans disrespekt för andra människor!!
Ingen bör besöka hans verk! Han är bara spekulativ och vill ha all uppmärksamhet han kan få!
Se dagens arikel i DN också! USCH för människor som honom som inte kan respektera alla människor utifrån religion, land och etnitet!!
BOJKOTTA honom!
Och framförallt låt inte mer skattepengar gå till att beskydda honom!! Låt han smaka på sin egen medicin!
Usch, ja jag blev lite arg kände jag men detta är från mitt hjärta.
Jag är en svensk tjej (48) som bor sedan 15 år i Israel i en arabisk stad.
Vanlig, normal som älskar inredning, pyssel, DIY-projekt, Shabby Chic och så naturligtvis min familj där 4 barn ingår.
Ja, vi är svenskar men lika mycket muslimer och all denna dolda rasism som han inplanterar i Sverige får mig att må illa!

Önskar dig allt GOTT Carina och fortsatt LYCKA TILL med din fina blogg!
Kram
Zazza Susanne

G:a Affären sa...

Oavsett allt bakomliggande åsikter så tycker jag det verkar vara ett häftigt ställe och det tycks 40 000 fler också göra! Vilket ställe för barn att uppleva, lite annat än en golfbana.
Kramar
Cia

Dr Grane sa...

Oavsett tidigare konst och provokativt beteende måste jag ändå säga att detta konstverk var galet men coolt. Det finns många stora konstnärer som inte är allt igenom älskvärda och kanske måste konstnärer provocera en del för att ta det där extra steget mot storhet. Om man bara håller sig inom ramarna hela tiden är man ju bara som alla andra. Men så är det ju också så att få av dessa porvokatörer uppskattas och värderas högt av sin samtid. Det är först efteråt det blir kult och dyrt. Önskar jag kunde se in i framtiden hur det blir med detta konstverk. Kankse blir det något kommunen en dag är tacksamma över och stolt lyfter fram i sin marknadsföring. Coolt men provokativt, även detta. Att bygga utan lov, så stort dessutom och på ett naturskyddsreservat. Det kan inte kommunen stå bakom oavsett hur häftigt det än är. och skulle de göra det så hade projektet inte fått samma provokativa effekt heller. I princip är är jag emot olaga bygganden för jag vill ha de fina vackra orörda natursnuttarna kvar och det vore så trist med fula "fiskestugor" överallt. Samtidigt gillar jag den här typen av konst - det skapar liv i vår annars så tillrättalagda miljö. Viss typ av onst måste vara förbjuden men jag gillar att konstnärer envisas med att fortsätta bryta mot reglerna.

BEACH & EAU sa...

ALUCINANTE!!!!!!!