Frågor och svar | Fotoredigering

Tusen tack för era fina ord! Ni är för söta!
Eftersom det är många som hört av sig och
undrat mer om skillnaden mellan RAW och JPG,
samt hur jag gjort redigeringen, så tänkte jag att
jag ger ett gemensamt svar här i bloggen.
Hoppas att ni tycker att det är ok.

Skillnaden mellan RAW och JPG:
Enkelt kan det förklaras som att alla kameror fångar en
bild i ett råformat som kallas RAW, men alla kameror
kan inte SPARA bilden i det formatet.

De flesta kameror kan det numera men man kan ändå
välja att kameran inte ska spara i RAW pga att det är
ett format som tar mycket plats, och bilden är inte klar
att använda när den laddas in i datorn.

En JPG bild bildbehandlas redan i kamerans processor.
I den bildbehandlingen kastas det bort information från
bilden som processorn anser att vi ändå inte kan se.
Detta gör att bilden tar mindre plats, och eftersom den
också ökar kontrasten, ökar färgmättnaden och skärper bilden
så blir bilden "framkallad och klar att använda" direkt.

En råfil bildbehandlas inte av kamerans processor utan
laddas in i kameran orörd och det är DU som själv får
framkalla den.
Detta gör att ingen information har kastats bort och filen
är ganska mycket större, dvs. tar mer plats.

Jag hade faktiskt en jpg-kopia av denna bild också
så för skojs skull gjorde jag samma redigering med
jpg versionen som jag tidigare visat er med raw versionen.

Här är slutresultatet, RAW vs JPG...
Helt rätt som du sa Mia! Det går att få ett jättefint
resultat med redigering från en jpg bild också. Helt klart!
Resultatet blev faktiskt så bra att jag blev förvånad själv.
Med min förra kamera har jag redigerat sönder otaliga
jpg-bilder. Men i detta fall tycker jag resultatet blev helt ok.

Tittar man lite på skillnaderna ser man att i RAW har
färgerna blivit naturligare och återhämtats på ett bättre sätt.
Jpeg bilden har mer kontrast och mer mättade färger.
Vilket man tycker är finast är ju en smaksak :)))
Själv gillar jag raw-bilden bättre. Tycker att det röda
tar över lite mycket i jpg bilden, särskilt i ögonvrårna
och på läpparna som blivit lite övermättade.
Detta är något som hade kunnat justeras med extra
redigering och fokusering på det. Anledningen till att
jag inte tagit bort det här är att jag ville visa hur skillnaden
blir när man gör samma saker.

Så till frågan om själva redigeringen:
Det lättaste hade varit om jag hade kunnat visa personligen
eller genom en film, men jag vet inte hur man gör för att
spela in, så det får bli en komprimerad förklaring istället.

Först öppnade jag bilden i Adobe Camera RAW.
Där höjde jag exponeringen kraftigt och lade på lite skärpa.
Sedan öppnade jag den i Photoshop.
Först en allmän uppstädning genom att ta bort pigmentfläckar
och större ojämnheter i huden.
MEN, jag är noga med att inte ta bort texturen i huden.
Det är finare om man ser hudens textur än när ytan blir utsmetad.

Sen är det dax att göra ljusa partier ljusare och mörka partier
mörkare för att få ökad kontrast i bilden och mer lyster.
Avslutningsvis skärper jag endast ögonen.

All kärlek till er mina fina bloggläsare!

7 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej igen sötis :))

Åh jag blir så glad när du har bloggfotolektioner med oss!

Jag tror att skillnaden är mycket större i tryck än på en liten bild så här på nätet. Så det är säkert smartare att behandla RAW filer om man skall göra det "rätt" liksom.

Kram (fick en akut saknad nu av dig...vi får ses snart ;))
Mia

Johanna Dolk sa...

Tusen tack för beskrivning och förklaring!

kråke sa...

Tack Carina för att du delar med dig av tips och underbara bilder:))

Kram på dig:)

kråke

Sofia sa...

Har nu en utlottning på ett par hemvirkade grå vantar inne hos mig. Kika gärna in<3 /Sofia

Lilla Blanka sa...

Ja gärna en liten date i slutet av nov-början av dec. :))
Tjoho nu spritte det till i hjärtat av ett litet glädjeslutt!
Jag har inte något direkt inbokat konstigt nog, så om ni har något förslag på datum så är det jättebra.

Kraaaam

Koselig koselig sa...

jeg tar også alt i RAW og synes det er best. Men det er litt latskap ;)
Jeg er sikker på at man kan finne tutorials på Youtube for hvordan man kan redigere fra raw til jpg.
Jeg bruker Photoshop ELements 10 og det tar et par minutter, med mindre jeg ikke skal gjøre noe helt spesielt da :)

G:a Affären sa...

Även om jag är nybörjare med kameran så läser jag gärna din tips och kanske något fastnar, eller så vill jag lära mig mer. Genröst av dig att dela med dig av dina kunskaper!

Kramar
Cia