Bygga nytt hus

I mitt jobb som interiörfotograf har jag den stora förmånen att få besöka alla typer av hus.
Allt från 1600-talshus via 70-talsvillan till herrgårdar och helt nybyggda hus.
Själv bor jag i ett hus från 1875 och mitt hjärta har alltid klappat extra hårt för just
gamla hus med patina och själ. Har haft svårt att ens kunna föreställa mig att bo i ett
nybyggt hus faktiskt.

Men på senare tid har något hänt, och jag tror att det dels är att jag fått besöka många
fina nybyggen men också att jag tycker det har hänt mycket rent arkitekturmässigt på
husfronten de senaste åren. Husen som byggdes nya på 80-90-talet har jag fortfarande
lika svårt för nu som då. Tycker de ser mer eller mindre likadana ut allihop.
Ja, jag vet att jag generaliserar nu, men jag tror att det fanns helt enkelt inte så värst
många varianter att välja mellan. 

Men mycket har tack och lov hänt sedan dess. Blev väldigt överraskad när jag tittade in på
*Trivselhus hemsida och upptäckte den uppsjö av olika husmodeller som den som bygger
nytt idag har att välja mellan.
Något av dessa tre hus skulle jag nog kunna tänka mig att bo i trots min stora kärlek till gamla hus....

Detta påminner mig om ett gammalt stehus på Gotland.
Gillar att fönstren går hela vägen ner för att släppa in mer ljus.
 
 
Detta, modernast i stilen av de tre. Gillar formen och att man kan ha
två härliga uteplatser i vinkeln.

 Sist men inte minst...detta lite klassiska hus, nästan som en herrgård med flyglar.


Vad tycker ni? Gammalt hus, nytt, eller mitt emellan?

*Redaktionellt samarbete

8 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

I september i år köpte min make och jag ett gammalt hus från 1929 med spännande vinklar och vrår. Det är ett renoveringsprojekt som krävt och kräver mycket jobb!
Snickaren som hjälper oss berättade att han på uppdrag byggt ett liknande hus som vårt. Trots att han är väldigt kunnig och byggde allt så det skulle se ut som om det vore ett gammalt hus sa han att det ändå saknades något när det var färdigt.
Vi enades om att det måste vara så att allt med tiden får en "själ", en speciell energi som inte är så lätt att få till bara genom att bygga enligt gammalt "recept".

Vi var tidigare inne på att bygga nytt och köpte en så fin tomt långt ute på landet. Idag är jag väldigt glad över att vi inte började bygga för nu har vi ett hus med mycket "själ" :)

Kram till dig!
Birgitta

Syster vit sa...

Skulle jag bygga nytt så fick det vara i gammal stil rakt igenom och aldrig något modernt. Vi har ett 70-talshus men tack och lov inte dom fyrkantiga fönsterna men strävar efter känsla och själ hela tiden och har renoverat bort det mesta av 70-talet...köper bara gamla möbler och prylar. Ditt eget hus är hur charmigt som helst tycker jag.
Kram Liselott

Kamomilla sa...

Oj, dt här var ju ett trevligt redaktionellt samarbete. Jag kikade faktiskt in på hemsidan och gillade några hus riktigt mycket. Såna som var i skånelänga- stil. Här i Finland finns inget sånt.

Pieni Unelma sa...

Hejssan, nu bor vi på nytt hus i Nådendal men stilen är gammal Från 1999...

Du kan kika in på min bloggen, om du vill...

jag skulle gärna bo leva med det finaste,gamla huset här i Finland.
Jag tyckte den första bilden <3

MVH, Kirsi ps. förlåt min dåliga svenska.

Floweret sa...

Bor där det snöar mycket och kan inte ha ingången där taket lutar neråt för då skulle det bli takras över den som är på väg in öppnar/stänger dörren. Herrgårdsvarianten vore rena mardrömmen då skulle all snö trilla ner framför ingången. Det enda som funkar är det moderna men då skulle balkongen fyllas av snö utan tak. Hm nej inte bra för snöområden tyvärr.

Jenny sa...

Röstar på gammalt.Gillar inte moderna hus block-stil. Lådaktiga hus med platta tak och enorma fönster och hårda material är inget för mig. De ser lätt ut som museum eller andra motsvarande byggnader. Ett hus får gärna vara öppet och ljust, men det skall även kännas varmt och hemtrevligt. Svårt att säga vad som gör skillnaden. Kanske ytorna? Älskar gammal tegel och har sedan liten varit förtjust i många gamla tegelbyggnader vid tågstationerna här i Finland. Gamla höghus med tjocka väggar och otroliga detaljer orkar man beundra år efter år.

Mest kanske jag ändå gillar historien bakom ett gammalt hus.Det behöver inte vara perfekt, men det får gärna synas vem som bor i det. På många ställen i huvudstadsregionen får husbyggare inte bestämma hur deras eget hem skall bli att se ut. De betalar hutlösa summor för tomt och bygge, men får inte ens bestämma taklutningen, färgkoderna för målfärgen eller var dörren placeras. Alla sådana beslut som kan göra att huset skiljs åt från mängden. Men, gamla hus ser inte lika ut. Det finns något att se på.

Vårt hus är inte vackert (åtminstone ännu). Bottenplanen är en typmodell för "frontmannahus" (rintamamiestalo) som sedan blivit utbyggt. Det ser dock inte lika ut som något annat i närheten. Framför oss har vi ett flera års projekt som aldrig kommer att vara färdigt. Slutresultatet (om det finns) kommer att vara det vi valt och det vi gjort själva. Allt görs själv så som vi vill ha det åt oss. Möblerna är enskilt valda med tiden och hemmet byggs upp långsamt. Mycket ser hemgjort ut, för det är det. Det ser inte ut som om det var från en inredningstidning, men det skall det heller inte göra.

Kanske det är därför jag inte gillar nya hus? De ser för finslipade ut...

Anna Lantligt på Svanängen sa...

Första längan är vacker! Trevlig helg! Kram Anna

yvonne sa...

Oj det här inlägget höll jag på att missa =(
Tänk dig kvaliteten på träet från en skog på 17-1800 talen. Handgjort med människors simpla verktyg. Vedröken som etsats in i väggarna. Den hemkokta tjäran. All möda, svett o slit. Dagens hus kan vara snygga men materialen känns bara sjuka, och tankarna går till fabriken istället för människan.