Midvinternattens köld är hård

Hej... hur har ni det i vinterkylan?
Hörde att det är -42 och svenskt köldrekord i Karesuando.
Nu snackar vi kallt!

Riktigt så kallt är det inte här, men väl -7 och isande
hårda vindar på det som gör att det inte behöver gå
särskilt många minuter förrän jag inte känner nästippen
längre när jag är ute och bär in ved...och bär mer ved...och
bär ännu mer ved för att hålla lilla huset varmt.

Tur jag har varm halsduk att burra in hakan i,
och gosig mössa att dra ner rejält över öronen
när jag går där med veden och funderar över
att det till och med måste göra ont att andas i -42.

Vad är det kallaste ni upplevt?
-32 tror jag det är för mig.


 





Tycker det är lite kallt om fötterna när jag sitter
stilla och jobbar vid datorn, trots raggisar och tofflor...
så för en stund sedan lade jag en termometer på golvet
där jag sitter. Nu ska vi se vad den visar....

+8
Nä men det är väl inte så konstigt att
det drar kallt om fötterna då!


Halsduk | Lindex
Mössa | Hemmastickad av Mor
Halsband | HM

8 kommentarer:

Anna sa...

Här har vi som tur är bara -6 grader just nu. Det är ganska behagligt ändå!

Det kallaste jag varit med om som jag kommer ihåg var nog förra vintern då vi hade -34. Den dagen stannade jag hemma från jobbet, då jag inte ville ut och köra bil...

Melody and M.E sa...

Vilken fin halsduk och mössa du har! Vackra foton!
Befinner mig just nu i Västervik "bara" minus fyra grader, men i vinden är det nog 15 minus!
Hade behövt din mössa idag!
Kan inte minnas att jag upplevt kallare än minus 30 grader, men det var mera än kallt!
Hoppas du har fårskinnstofflor!
Kram M.E

Norrfrids Eija sa...

+8 vid fötterna är inte så behagligt. Vi har nog samma problem, min arbetsplats verkar ha hamnat på det kallaste stället i huset. Stora rum med högt i tak är vackra men ojojoj så kalla och dragiga på vintern! Tur du har så fin mössa och vantar så du håller dig någorlunda varm. Det kallaste jag upplevt har vi bor är nog runt -38. Djuren skulle ha hö och vatten trots kylan och jag tyckte synd om både djuren och mig själv. Nu är det riktigt behagligt ute, runt -12 och pudersnö, vilket gör världen vacker! Ta hand om dig! Kram Eija

G:a Affären sa...

Fanken att det inte var du som vann värmepumpen, den hade jag verkligen unnat dig! Nu vet jag inte om du har ett hus med torpargrund men det är värt att kolla om sågspånet har ramlat ner, att åtgärda kanske ett rum i taget. Är det kallt på golven känns det i hela huset.
Det kallaste jag varit med om var -38! Framrutan på bilarna sprack av temperaturskillnaden mellan ute och inne i bilen. Och på många platser var det fläckar av glykol där kylarvätska frusit och bilen kokat.
Kallare än -30 tycker jag man ska stanna hemma!
Mössan sitter på här också när jag är ute här hemma. Jag tycker om naturfärgerna på det du visar och när de har en struktur.
Kramar
Cia

CAISA K. sa...

Ja brrr...
Det här med iskallt och gamla hus
är något som jag tycker är mindre charmerande.

Här har vi haft -25 ute i rätt många dagar nu, och i vissa hörn här inne är det ju minusgrader :)

Har ännu värmen halvfärdig uppe på vinden, så kanske det blir varmare här så småningom, men tänker att man får nog vänja sig med att ha det sådär lagom varmt. Det går det oxå. Och jag förstår varför dom hade trasmatta på trasmatta förr i tiden. Allt för värmen. :)

Ha en bra tisdag.
Kram.

Perlan ❥ sa...

Huu... då förstår jag att du fryser om fossingarna.. jag har golvvärme i huset så man blir lätt bortskämd med det... och när man hälsar på andra fyser man fötterna av sig sen :-)

Rost och rädisor sa...

Jag hatar att frysa om fötterna. Går med raggissar hela tiden, men man vänjer sig vid att klä på sig. Värre är det med helt oskyldiga besökare...
Halsduken och mössan verkar varma och goa!

Ha det fint

Maria sa...

Vocês aí na Suécia tem - 42 e nós aqui no Rio grande do sul um calor de +42 as duas temperaturas são desumanas viver tanto negativo como positivo a temperatura é praticamente impossível aos 42º