Strömma Farmlodge

För drygt ett år sedan var jag hos Marina och fotograferade hennes hem för
ett reportage till tidningen Hus & Hem (publicerades tidigare i år) och när jag nu
var i närheten av Tvååker i ett annat jobb tänkte jag bara titta förbi och säga hej.

När jag då var hos Marina hade hon ett B&B på gården Strömma och
hon hade planer på att öppna café och att arrangera fester som tex bröllop mm.
När man stod där i kvarnen och tittade på vattnet som forsade förbi framför fötterna,
rakt genom byggnaden, så vet jag att jag i bruset tänkte att det måste ju vara en tio-års-plan
eller något i den stilen som hon tänker sig.

Sitter ett par månader senare och scrollar Instagram och får närapå filen i
vrångstrupen när jag ser att det redan var dags att öppna caféet.
Hur många timmar på dygnet hade denna människa egentligen?
Man blir ödmjuk inför tanken på vilken kraft vissa människor besitter.

Så när jag nu parkerade bilen på Strömma och gick runt för att leta upp Superwoman
ser jag att det pågår febril verksamhet av snickare och elektriker på gården.
När jag sen hittar Marina i butiken, som jag inte heller visste att hon öppnat,
berättar hon att stora ladan ska bli restaurang. Det som byggs nu är alltså
ett fullskaligt restaurangkök, toaletter mm. Jag lägger mig platt av beundran.

Vi sitter och fikar inne på B&B när det knackar på dörren och en tjej som ska
på anställningsintervju tittar in. Jag lämnar dem ifred och går ner till butiken.
Vilken butik sen....ja ni ser ju bilderna själv nedan. De talar väl för sig själv om att
detta är ingen dussinbutik. När Marina efter intervjun kommer ner till butiken berättar hon
för mig att det är den gamla mjölnarbostaden som de har tömt på container efter
container med bråte och sedan skurat i flera dagar innan det var rent och klart att bli butik.
Jag kan se framför mig precis hur det såg ut, och jag beundrar modet att gå sin egen väg och
inte göra några som helst upprustningar av ytskikten utan låta allt det gamla bli en
helt unik fond till de ting som säljs.

Flagande färg, tapetfragment i lager på lager, sliten puts och de gamla fönstren,
allt bevarat precis som det var. Tiden har stått stilla här....och jag funderar på om det
är därför Marina hinner med...? Nä, såklart inte! Hon ÄR Superwoman! ;-)

 Jag känner inte till något annat ställe på svenska fastlandet där man får en
mer somrig och avslappnad känsla av Gotland än på Strömma.

 Det blåser ute och växterna får stå kvar på golvet inne.



 Underbart bohemiskt!

 Färgglad djungel.


 Alla gamla elledningar är kvar men bortkopplade så ingen ström
finns i huset, och enligt Marina kommer ingen ny el att dras heller
utan till hösten får ljusslingor kopplade till en förlängningskabel
utifrån utgöra en otraditionell butiksbelysning.

 Precis som en gammal lanthandel.


 Som Pippis Villa Villekulla.

 Tvååker ligger ju ändå rätt nära havet så den som vill inreda marint
hittar smått och gott här också. Själv fick jag en akut längtan efter en
liten enkel sjöbod i Bohuslän.


 Som jag älskar den här gamla miljön!








 Önskar jag hade en studio som var som detta hus.



Inga kommentarer: