15% rabatt på Maria Åkerberg 28-29 nov



Jag berättade ju igår att jag skulle återkomma idag med min huds historia.
Anledningen till att jag vill göra det är att jag hoppas att det kan hjälpa någon att kanske slippa
gå igenom det jag gjort, och oavsett om du har problem med huden som jag eller inte så finns
det en rabattkod längst ner som alla som inte vill smörja in huden med syntetiska ämnen
har glädje av.
 
I tidiga tonåren fick jag problem med fet hy och en hel del acne.

Åren med problemhy gick och det där som man väntade på, att acnen skulle försvinna, inträffade inte. Det lindrades avsevärt under den 10-årsperiod då jag åt p-piller. Visst fick jag en del
utslag då också men det motades undan med Stioxyl och Basiron från Apoteket.
Jag har gjort åt många sådana tuber genom åren.

När jag sen slutade äta p-piller så kom acnen tillbaka. 26 år och finnig som en tonåring,
DET var inte roligt! Jag smörjde med apotekets produkter mot acne och sminkade över
med tjocka lager av concealer.

Nyligen fyllde jag 45 och jag får fortfarande ett och annat utslag men i stort sett så
räknar jag mig själv som "acnefri" sen några år tillbaka. Det gick visst över tillslut...det
var bara det att ingen berättat att det kunde ta närmare 30 år!

Så nu är allt frid och fröjd då, eller?
Riktigt så enkelt blev det inte heller. Jag har varit hos en hudterapeut och fått veta att jag har
känslig och yttorr hud samt en hudsjukdom som heter Rosacea.

Så vitt jag har förstått så kan det vara så att alla mina år med uttorkande preparat av diverse
olika fabrikat från både Apoteket och andra kosmetikabutiker helt enkelt har orsakat de
problem jag har idag.

Hur känns det då med superkänslig hud?
Förutom att det inte är så roligt med det rent estetiska i att ha en grovporig hy som ser ut att vara belagd med ett hårt pansar som är grisskär till vardags och blir vinröd när helst det tycker att det passar den (om jag varit ute i kallt eller blåsigt väder, motionerar, tänker koncentrerat eller stressar osv) så känns en helt vanlig hudkräm som om det vore frätande syra jag fått på huden.
Förr om åren använde jag hudvårdsprodukter från Clinique, Estée Lauder, Biotherm, Kanebo
och från att ha använt uttorkande produkter passerade jag de för normal hud och gick sedan allt mer över till sådana för känslig hy.
Visst, de sved de också, men de var ju för känslig hy, och mer kunde man ju inte göra...trodde jag.
Tills för ett par år sedan när en god vän tipsade mig om ett polskt hudvårdsmärke som var
ekologiskt och som hade en kräm för hud med Rosacea. Wow, vilken aha-upplevelse det blev.
Det fanns alltså något jag kunde återfukta huden med som inte sved som syra! Något som
var för känslig hud på riktigt!

Sen en tid tillbaka har jag upptäckt hudvårdsmärket Maria Åkerberg och tänkte att jag
ska ge det en chans. Maria Åkerberg är ett Svenskt ekologiskt hudvårdsmärke som
tillverkas i Frillesås strax söder om Göteborg. Alla ingredienser är naturliga och ekologiska och förpackningarna i plast kan till och med komposteras! Det ni!

Hittills har jag bara använt Antirouge Serum och eftersom det funkat bra så ska jag
nu testa en hel hudvårdsrutin med allt från rengöring och serum till ansiktskräm och olja.
Jag förväntar mig inga mirakel men jag hoppas på en väl återfuktad hud utan sveda. Sen är
givetvis eventuella mirakel välkomna också såklart! ;-)

Och så här i adventstid känns det också roligt att kunna dela med mig av en rabattkod
till er läsare. Hos PiggaButiken.se får ni denna helg 15% rabatt på hela Maria Åkerbergs sortiment när ni använder rabattkoden CarinaRabatt
Erbjudandet gäller Lördag 28 November och Söndag 29 November på ordinariepriser.

Önskar er en fin första advent!

XO







1 kommentar:

Anna Nilsson sa...

Tack för rabattkoden! Har använt flera av deras produkter tidigare, så det var lägligt med lite rabatt nu :)