Norrlandsbesöket

Det är något alldeles särskilt med norrsken.
Hör bara på det latinska namnet för norrsken, Aurora Borealis.
Här hemma i södra Sverige har jag inte haft turen att få se
norrsken sedan tidigt 90-tal. Men längtan efter att få se detta
magiska himlafenomen igen är stark.
För några veckor sedan hälsade jag på hos min goda vän Ulrika
några mil norr om Umeå. Vi hade några mysiga dagar tillsammans
på hennes gård och kvällstid var vi ute och spanade norrsken.

En kväll när vi var på väg från stallet och in i huset skymtade vi
något grönt som skimrade bakom grantopparna. Jag skyndade in
i huset och ropade åt de andra att komma med ut och titta.
Vi gick till en plats i närheten där det är lite öppnare och mycket
riktigt...det var ett litet stilla norrsken som sakta rörde sig över
himlen. Vi stod där och tittade tills alla frös och ville gå in.
Jag och Ulrika pälsade på oss mer kläder, hämtade kameran och
gav oss ut igen i förhoppning om att det norrsken vi sett skulle
förstärkas senare på kvällen.

Dessvärre blev det inte mer norrsken där vi var, inte så länge vi
var vakna i alla fall. Men jag fångade en liten svag rest av norrskenet
vid horisonten på en bild i alla fall.


Det blev inte så mycket norrsken denna resa men jag är så glad
för det lilla jag fick se och jag har fått blodad tand.
Jag vill fånga sprakande  draperier av färg som dansar och böljar
fram över himlen. Så som jag minns norrskenen jag såg i början av 90-talet.

Ulrika har en god vän som också är norrskensfrälst och han tipsade
om appen Aurora forecast där man kan se solens aktivitet och var
chansen finns att kunna se norrsken eller sydsken i realtid.

En annan sak som var rolig med Umeåresan var att Ulrika har
köpt mitt lilla Gotlandsruss, så henne fick jag ju en chans att
få borsta och gulla med igen. Att se att hon har det så bra hos
Ulrika värmde gott i hjärtat. Här fångades hon på bild när hon
och kompisen busar i hagen.


XO



1 kommentar:

Meta sa...

Härlig att få vara där uppe i närheten av norrskenet Jag önskar också att få se det. I år är det fler som sett det ända här nere men jag har missat det.
Ha nu en fin och skön fredag
Kram Meta