Kosta Boda Art Hotel

Anna och jag har just kommit hem från en av alla våra jobbresor.
Genom åren har det blivit ett antal hotell, vandrarhem och
bed & breakfast´s som vi har övernattat på. Allt från små
enkla till lite lyxigare. Närheten till platsen vi jobbar
på styr oftast valet.

Denna gång var turen kommen till Kosta Boda Art Hotel.
Anna har varit där ett antal gånger tidigare, men detta
var första gången jag var där. Anna har pratat väldigt
gott om det så mina förväntningar var ganska höga,
och som tur var behövde jag inte bli besviken.


Kosta Boda Art Hotel är nog det lyxigaste hotell jag bott på.
Inredning, design och inte minst glaskonsten som finns överallt.
Bilderna ovan och närmast nedan är från foajén.


Det finns en restaurang och en bar/bistro där man kan äta gott.
Vi kikade in i den stora ombonade restaurangen men tog ingen
bild där för det var mycket folk. Här nedan är en annan lite mer
avskalad del av restaurangen under glastak.


Anna och jag åt varsin rejäl och god cesarsallad i bistrot som heter
Glasbaren. Det är den ni ser på de kommande 6 bilderna. På kvällen
var det magiskt att sitta där då allt det genomskinligt blå glaset (t.o.m.
barstolarna) lös som om de vore vintergatan.


Här nedan ser ni en av barstolarna som lös vackert om kvällen.


Själv dricker jag inte alkohol men säga vad man vill om
själva flaskan och etiketten...de kan vara väldigt fina.


Även fast jag inte är intresserad av whisky eller andra
alkoholhaltiga drycker så känner jag till att vi i Sverige
har ett eget whiskydestilleri i Gävle som heter Mackmyra.
Jag har aldrig smakat deras whisky själv men hört någon
säga att det är ett riktigt rävgift. Kosta Boda Art Hotel har i
samarbete med Mackmyra tagit fram en egen whisky.
Anna, som älskar whisky, fick ett litet smakprov medan
jag nöjde mig med att lukta på den. Den luktade faktiskt
gott! Bättre än någon annan whisky jag luktat på, och
enligt Anna smakade den gott också.
Flaskorna och etiketterna var väääldigt fina i alla fall ;-)


Vartåt man än vände blicken fanns glaskonsten där.
Nedan, ett öga på väggen. Storebror? Snygg design på fotöljerna!


Ljuset reflekteras vackert i det böljande taket.


Luftballonger av glas.


Gigantiska nagellacksflaskor i gången mellan spa och gym.
Vi var aldrig inne i spa´t men vi såg genom fönstret att det satt
några med fötterna i varsitt akvarium. Fiskpedikyr tror jag det kallas.


Vi hade med oss träningskläder, men denna gång blev det
ingen träning för Anna kände sig lite krasslig.
Däremot badade vi varmt och gott i bassängerna.


Gångstenar över bäcken.


Vattenfall med hoppande glasfiskar som via bäcken rinner ut i poolen.


Anna i badet.


Tredimentionell glaskonst i botten av bassängen.


Anna på väg mot varmpoolen inomhus.


Anna på väg till den svalare utomhuspoolen som var skön
att svalka sig i mellan doppen i varmpoolen.


Den sköna varmpoolen ute.


En frukostbuffé modell större. Jag brukar aldrig ta till mig
mer än jag orkar äta upp men för första gången tog jag en
frukostefterrätt i form av en gräddad våffla och en tunn bit
moussetårta bara för att få smaka lite.


Mängder av goda fröer och torkad frukt att ha på yoghurten.
Efter en såpass rejäl frukost står man sig länge.


Förhoppningsvis får vi anledning att återkomma framöver.

Ett inlägg i samarbete med Kosta Boda Art Hotel.




Inga kommentarer: