På önskelistan

En kär vän till mig har en mycket klok dotter.
När vännen står och funderar över något hon vill ha i en
butik så frågar hennes dotter -Behöver du den, eller vill
du bara ha den? ...mycket klokt tycker både jag och vännen.
För visst är det ofta så att mycket av det vi köper behöver
vi inte utan vi vill helt enkelt bara ha det!

Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Så pinsamt
mycket jag köpt genom åren som sen bara blivit liggande.
Det gäller allt från kläder till prylar och till och med mat.
Mitt nyårslöfte i år är att bli bättre på att använda den mat
jag köper så att det därmed blir mindre svinn som slängs.
Det går sådär. Visst, jag har blivit bättre på det...men inte
alls så bra som jag hoppats på. Får göra ett ryck nu under
årets sista kvartal och sen höja ribban lite till nästa år.

På den materiella önskelistan finns närmast på tur en ny
vinterjacka. Jag vill ha en av bra kvalitet som är producerad
med stor omtanke om miljön och tidlös så att jag kan ha
den många år framöver. Drömjackan är den här från Fjällräven.



Men bor man på en gård som jag så finns det mycket annat
som behövs också. Byggnader och växtlighet skall skötas om.
Jag försöker klara av en hel del av jobbet själv men ibland
tryter både kraft, tid och kunskap och då måste jag anlita hjälp.
Jag har försökt få tag på en lokal byggfirma som jag vill ska
komma och hjälpa mig fixa en del av stalltaket som är dåligt.
Men det är inte helt enkelt att få tag i någon som kan komma
ens inom ett halvårs tid. Alla hantverkare har fullt upp.
Jag trodde kanske det skulle bli lite lättare att få hit någon
när de sänkte rotavdraget från 50% till 30% men de verkar
vara lika fullbokade ändå.

Vissa småsaker tänker jag att jag ändå skulle kunna göra själv.
Som tex att byta ut enstaka trasiga takpannor. Problemet är att
hustaket är högt....och stalltaket ännu mycket högre! ...och jag
gillar INTE att klättra på stegar och tak. Jag vill inte påstå att
jag är höjdrädd i allmänhet, men just stegar och tak gillar jag inte.
Har länge funderat på att skaffa en säkerhetssele som denna
från Engelbert Strauss. Då skulle jag kanske våga mig upp bland
takpannorna.



På önskelistan finns dessutom motorsåg och starkare armar.
Det senare vet jag inte om man kan köpa sig till? ;-)

Sponsrat inlägg.

1 kommentar:

G:a Affären sa...

Klok frågeställning av dottern!
Och visst blir man trött på sig själv över vissa inköp. Själv har jag rensat i dödsboet efter min älskade mamma, det blir det andra db inom ett par år. Jag har fått mig en rejäl tankeställare om hur mycket vi lämnar efter oss.

Jackan du visar är så fin, håller dig varm och verkligen tidlös. Det blir säkert ett användbart och bra val!
Säkerhetsselen likaså. Men akta dig ändå för att gå upp om undertaket är dåligt!

Motorsåg funderar jag också på och en utbildning på den.

Ha det gott i hösten!
Kram
/Cia