Sonens rum

Här har vi ett inte allt för ofta visat rum...
Det har naturliga förklaringar. Min tid och ork räcker helt enkelt
oftast inte till för röjning och städning här och L själv har helt
frankt deklarerat att han "inte har intresse för städning".

Sängkläder i mjukaste jersey från Beach House Company

Men samvetet har gnagt över att han faktiskt inte heller har haft
de bästa förutsättningar för att hålla ordning. Rummet är litet och
har inte en enda "hel" vägg. I ett hörn finns en rörspis (putsad
kakelugnsliknande eldstad), rummet har två fönster och två dörrar.

Jag är nöjd över att jag för några år sedan köpte en säng på Ikea
med två stora sänglådor där han har plats för allt sitt lego (om han vill)
men nu har ena lådan gått sönder så jag BORDE tömma lådan och
ta loss den för att se om det går att reparera.

Ovanför sängen har han ett liggande skåp som har förvaring bakom
stängd dörr och hyllplan ovanpå. Utöver detta har han ett gammalt
skåp för klädförvaring, en liten loppisfyndad byrå och ett skrivbord.



Monsteran tar över rummet och noshörningen känner sig som hemma
Print av min duktiga vän Cecilia Viklund Söderquist Bläck & Blyerts

När han fick skrivbordet för ett par år sedan var tanken att jag också
skulle sätta upp någon form av hyllor över. Problemet var att halva
väggen är timmer (lätt att borra och skruva i), medan andra halvan är
gammalt hårt tegel och i princip omöjligt att borra i utan rätt grejer.
Jag har förstört flera borr och nära på bränt sönder skruv-/borrmaskinen
utan att ta mig mer än en millimeter in i väggen. Men nu har en händig
man med slagborrmaskin och stenborr visat att med rätt grejer blev
väggen mjuk som smör i solsken och vips var hyllan uppe! :-)

Äntligen lite lättare att hålla ordning!


Lightbox från Lightboxdeco.com
 
På skrivbordet har han en lightbox med det gamla klassiska
Star Wars-citatet "Må kraften vara med dig". Kan behövas
ibland vid läxläsning och när legobygget strular.

Nu blir det nog inte fixat mer i detta rum på ett tag men på ena
väggen börjar färgen bli väldigt sliten så den skulle behöva målas om.
På golvet står en marsvinsbur och tar upp plats. Tänk om man kunde
bygga ett 'podie' till den med en inbyggd rejäl låda där hö, pellets,
vitaminer, klotång och borste kunde rymmas. Undrar om barnen får
bygga så stora projekt i skolan nuförtiden? Jag byggde en stor stallåda
när jag gick i mellanstadiet strax efter att dinosaurierna dog ut.

XO


1 kommentar:

Meta sa...

Tänk så skönt det känns bara man gör lite av det man tänkt. Det blev fint och bra för sonen ser jag.
ha nu en fin helg
Kram Meta