Blötläggning

Här hemma har odlingsåret börjat sedan några veckor tillbaka.
En varmbänk står på uppvärmning i odlingstunneln och måtte
den nybeställda plasten till tunneln komma snabbt för i morses
var temperaturen i bädden uppe i nästan 50 grader så det börjar
snart bli dags att så...och då behöver ju plantorna ljus för att
kunna växa sig kraftiga och fina.

Förra året odlade jag chili för första gången. Något som gav
mersmak. Då fyndade jag en liten cremefraicheburk med fyra
små plantor för endast fem kronor. Hemma planterades de om
i egna krukor där de sen kunde växa sig stora och ge skörd.


I år är första året jag ger mig på att så chili själv. Det blir också
första året jag ska försöka mig på att odla både paprika och purjo.


För att underlätta för fröerna att gro har jag lagt dem i blöt i min
lilla samling av små udda loppisglas. Där står de på en gammal
vacker bakplåt och det är nästan som när man gick i skolan och
flourtanten kom med sin bricka med alla små flourmuggar på...
fast jag är frötanten istället ;-)


Fröerna med Persilja är ett experimet. Det är nämligen 17 år sedan
jag köpte de fröpåsarna och nu ska jag se om det finns någon
liten gnutta grobarhet kvar. Gjorde samma test med plocksallat
för några veckor sedan, men de grodde inte. Misstänker att det blir
samma med dessa, men man måste ju testa.
Fröer kan ju inte bara slängas även om de är gamla.

XO

Inga kommentarer: