Varmbänk

För första gången någonsin har jag gjort i ordning en
varmbänk för att komma igång med odlandet rätt mycket
tidigare än vad jag brukar göra. Det är värt ett försök att
komma igång tidigt i alla fall. I värsta fall misslyckas
sådden men då har jag i alla fall en början på egen
näringsrik jord när varmbänken brunnit klart.

 
Färsk hästgödsel uppblandad med halm varvades i lager,
som en lasange med gammalt hö och varmt vatten.
Kanterna täckte jag runt om med halm som isolering och
till att börja med lade jag även halm ovanpå gödslet och sen
några gamla täcken överst. Stack ner en termometer i mitten
som till att börja med visade 0 grader men efter några dagar
sakta började stiga. Under två veckor steg temperaturen upp till
någonstans mellan 53 och 60 grader innan den började dala igen.


Jag snickrade två ramar av trä. En rejäl som kant kant för att hålla
jorden på plats och en tunn som jag klädde med återvunnen plast.
Isolerande täcken och halmen som låg som ett lock över gödslet
tog jag bort och ställde dit ramen. Hällde i tre säckar med eko-jord.

 

Temperaturen nere i mitten av varmbänken var ca 29 grader
när jag lade på jorden och sådde. Något dygn senare var den
nere i drygt 26 grader. Uppe i jordlagret har jag en gammal
hushållstermometer som håller koll på temperaturen.
Den har visat stadiga 9 grader sen jag sådde.


 Vintersallat, blandad Plocksallat, Spenat och Mangold
är de sorter jag sått och nu väntar på ska börja spira.


Ett litet problem som uppstått är att delar av jordytan har fått
 vitt mögel, som ett fläckigt täcke av vitt ludd. Jag har ändå
inte vattnat sen jag sådde och locket har jag haft luftning på
dagtid, medans det alla kalla nätter har varit stäng och inbäddat
med täcken. Jag förstår ju att det beror på en kombination av
fukt och dålig ventilation, men hur åtgärdar man problemet?
För att fröerna ska kunna gro måste jorden vara fuktig, och
kylan måste stängas ute kalla nätter med minusgrader.


 Varmbänken står inne i odlingstunneln och längs ena långsidan
står tre tomma bäddar och väntar på innehåll. Helt tomma är
de inte för jag har börjat fylla dem med grenar och ris i botten,
sen löv uppe på det. I den ena bädden har jag också lagt den
mögliga halm som låg som ett lock över varmbänken innan
den var såklar. Har inte bestämt mig för om den halmen ska få
ligga kvar eller komposteras på annan plats, men mer löv ska
räfsas ihop och läggas i alla tre lådorna innan det är dags att
toppa med jord. Räfsningen fortsätter så snart snön smält undan.


Hoppas att ni vill följa med mig i mina odlingsförsök
denna vår och sommar. Det kommer bli större variation
på inläggen i år. Tidigare var det nästan bara inredning
och jag kommer såklart fortsätta visa alla jobb vi gör när
de publiceras i tidningarna, men ett och annat nedslag i
odlingslanden blir det också. Såvida inte alltihop misslyckas
radikalt. Då kommer jag dra på mig skämsluvan och låtsas
att jag aldrig ens försökt odla min egen mat ;-).



2 kommentarer:

Nana / www.mitlandliv.dk sa...

Hej Carina.

Jeg har lige fundet dig på Instagram (så mange skønne billeder du viser!) og kom til din blog ad den vej. Nu er du på min Bloglovin'-liste :-) Jeg glæder mig til at følge din køkkenhave! Jeg begyndte selv at anlægge en stor køkkenhave sidste år, og jeg havde så meget fornøjelse af den. I år vil jeg gå videre med projektet. Jeg ved ikke ret meget om grøntsagsdyrkning, men det går meget godt alligevel :-)

God weekend!

Hilsner fra Nana

Made in Persbo...Carina sa...

Hej Nana!
Det glädjer mig mycket att höra! Mer odlingsbilder kommer framöver, och även inspiration från andras trädgårdar.
Varmt välkommen!
Carina