Kroatien - Vis - Komiža

Samarbete med More Sailing.

Nu är resan med More Sailing över och vi är hemma i Sverige igen,
men jag har ett par blogginlägg kvar med bilder och tankar från resan att
dela med er så vi kör på med resminnen ett par dagar till :-).

Efter stoppet vid vackra Palmižana styrdes båten mot Ön Vis.
Livet på båten var mer varierat än jag hade trott innan vi
åkte på resan. Jag visste ju att man kunde välja om man
ville lära sig segla eller bara ta det lugnt och sola mm.
Men jag hade någon sorts föreställning om att det fanns risk för
att det skulle kunna bli lite långtråkigt ombord.
Jag hade därför tagit med mig flera böcker som jag tänkt läsa
under resan, men de låg kvar orörda i väskan när jag kom hem.
Alla sysselsatte sig med lite olika saker. Vissa sov under
biminin (soltaket), andra satt där och läste eller bara tittade
ut över öarna vi passerade. Vissa var aktiva i själva seglandet,
och vissa låg på främre däck och solade.
Det gjorde att det kändes aldrig trångt även om utrymmet
är begränsat och vi var 13 personer ombord.

På bilden nedan... Frederick och Jessica tog en tupplur
och var så söta tillsammans att jag var tvungen att hämta
kameran...men Frederick han vakna innan jag tog bilden.


I de andra hamnarna har vi legat vid kaj, men i lilla vackra Komiža
på ön Vis fanns inte den typen av hamn utan vi låg vid boj istället.
När vi sedan skulle in till byn för att äta middag på kvällen så tog
vi en taxibåt.


 Komiža i solnedgång...


Liksom i Palmižana och Hvar hade jag gärna
stannat längre på Vis och i Komiža.
Kanske får det helt enkelt bli en resa till ;-).



Middag åt vi på en hummerrestaurang som var byggd ovanpå vattnet
så de hade nära till råvarorna kan man säga.


Maten tillagades över eller under glödande kol.
Grillmästaren ställde grytan eller ungsformen på den
varma stenhällen och lyfte sedan över en sorts kupa
där kolet sedan skyfflades över så att det blev jämn
värme runt om.


Han behövde inte frysa där han stod och skyfflade kol i alla fall.


Morgonsol över vackra gröna Vis och vi gjorde
oss redo för ännu en dag på havet.





Inga kommentarer: