Ytan förfaller men skönheten består

Hej på er!

Yta, det är mycket som handlar om det nuförtiden och idealet verkar vara att ytan ska vara perfekt. Perfekt vaddå? För mig är det perfekta när ytan falerat och en annan sorts skönhet visar sig. Den som avslöjar ett långt liv, ett liv av användande och slitage. Gammalt trä som upplevt flera sekler, nött av människor under århundrade, mjukt som sammet. Järn som rostat, fönsterglas som munblåsts . . . och spegelglas, med böljande yta och en patina som närmast gör den oanvändbar att spegla sig i .




Men blommorna i vasen, en aning överblommade, speglar sig i den krakelerade ytan och får i alla fall mig att tveka, kanske ska jag trots allt inte måla om spegelramen trots att jag tänkt det från första början. Dess olika färger vittnar ju bara om ett långt liv.


Stör man sig på den klara blå färgen som tittar fram bitvis eller är den vackrast som den är? Vad tycker ni?


Nu ska jag ut och mjölka getterna innan jag går och lägger mig.
Määä, määä på er och Natti, Natti!

Kommentarer

Åh!!Det ör en sån skönhet i dina bilder..
jag blir alldeles lycklig a att se dina foton..Du tar super grymma bilder!!

Tack för ATT DU BERÄTTADE VAD DU HAR FÖR CAMERA OCH OBJEKTIV..


Jag är ju lite ny med systemkamror..

Det du använder mest med ljusstyrka 1,4...verkar ju vara kanon..Vet du vad det heter..och kostar ca..Jag vil ha ett sånt..Hoppas på att kunna köpa ett sånt..jag vill med ta magiska bilder..

Ramen är fantstisk..vilket liv..

jag håller med..gillar vad du skriver om att ytan för ramla av..Gillar det på gamla ting..Jag gillar att saker inte ska vara perfekta..
Men mest av allt gillar jag när männsikor tar av sig masken och inte tar på sig den igen..Det finns så mycket yta och barrieärer och murar..
Skänt när allt bara får vara maskläst..
ha det så bra..
Mysigt det lät med mjälka getter!

kram Anna
Glömde..
Jag har en nikon d 60 med..
Kram
pysseltanten sa…
Gomorron Carina!
Så heeelt underbara e dina bilder!!
Tänk om man kunde ta såna...=(((
O de beror inte BARA på kameran=))
Visst e de skönt med alla gamla ting...Att tänka lite på vem som använt dom o under vilka förhållanden...Mmmmm
Men du...jag ääälskar spegeln som den e...
Ha en superbra torsdag...!
Kraaamizar Git
Anonym sa…
Hej! Du tar otroligt vackra bilder. En ny kamera står högt på min önskelista nu när jag gett mig ut i blogg världen. Har även framfört det till min man så får vi se......:)Tycker inte du ska måla ramen utan den är vacker som den är. Ha en skön dag! Kram S
FEDERICA sa…
Your posts and your pics are always great!
Have a wonderful rest of the week!
Millas hem sa…
Vara som den är, röstar jag för! Underbart vacker patina!!

Ha en bra dag!


Kram Camilla
LIVS LYST sa…
Hei min venn!

Det er en sann fryd å titte inn til deg! (Selv om det pirrer min nyskjerrighet om hvordan alt dette vakre ser ut i levende live...)
Kanskje en gang!! ;O) Hihi.

Speilet og rammen din var vakker! Og har du noe mer blott i et rom, ville i alle fall jeg hatt den som den er. Original. Historisk...

Ellers: alt bra?!!
Her er alt bra. Alltid kan ting bli enda bedre her i livet, men jammen har jeg det skikkelig godt!!!! Jeg føler meg heldig og jeg nyter det! ;O)

Det eneste som mangler nå er litt varme... Jeg ser frem til en varm sommer!

Klem fra meg her rett over grensen ;O)
Jag ÄLSKAR din lilla spegel - inte måla, inte måla!! Så fint du har ställt upp det där med de små flaskorna o allt - superfint!!

Kram Jenny
Bara såååå vackra bilder!!!! Mycket proffsiga och njutbara... vacker spegel, så fin patina och färg... Mari.
Halleloja igen!

Inte nog med att du är en superflorist, du är en hejdundrandes fotograf åxå. Man kan stanna inne på din blogg hur länge som helst ...... å jag bara njuter å njuter. Jag håller fullständigt med dig om att sakerna blir vackrare med åren och slitaget.

Må så gott Kraam Cin

Ps. Måla INTE spegeln för guds skull. Den är ju underbar som den är.
casa nostra sa…
beautiful pictures again and i love the old glass in the mirror very much.
LOPPISLIV sa…
Så vackra foton du tar, de har något magiskt över sig, man blir glad av att se det vackra du fångar på bild. Jag tycker spegeln är helt underbar med sin blåafärg som tittar fram. Precis som människor vill man inte ha en perfekt yta, för det säger ju ingenting, utan faller lite platt. Denna noja över ålder och utseende fixering är helt galet idag. Näää vi skulle vara lite mer som de möbler vi älskar. Lite vackert skavda med patina... :-) Kram Paula
Jag tänker så här, att det perfekta är det som jag finner vackert. Då spelar det ingen roll om det är nytt eller nött! Jag ser något som jag blir helt förälskad i, då är det ett perfekt fynd för mig! :-)

Svårt val med spegeln... det känns ju som ett värde i att behålla den som den är, och mörkare färger kan ju få andra saker i vitt att framträda bättre. Så jag röstar nog på att behålla den så här!

Populära inlägg i den här bloggen

Flyttloppis/försäljning

Bambugrupp i TineK-stil säljes

Brev från kolonin