Låt mig sjunga enkelhetens lov

Heeej! Jag har varit på en liten minisemester i vackra Småland.

Småland är på något sätt sinnebilden av Sverige, men jag älskar HELA Sverige. Alla landskap har sin egen charm och hade jag bara haft medlen skulle jag lätt velat ha minst ett hus i varje landskap. Alla dessa vackra platser och alla dessa vackra hus! Vilket underbart land vi bor i!
En annan sak jag vill hylla är ENKELHETEN!

Vi besökte Astrid Lindgrens Värld och där tog jag några bilder som jag vill dela med mig av för jag tycker de visar att det enkla är det vackra.
Först ett par bilder från skeppet Hoppetossa . . .
Trä, tross och glas . . . naturmaterial och harmoniska färger som ger lugn.
Och det där med enkelhet, det är något jag har starka minnen av sen barndomen. Har ni tänkt på hur hemtrevligt och harmoniskt det kan vara att komma in i ett hem där en gammal människa bor. En enkel soffa i köket och några pinnstolar runt bordet. En broderad duk på bordet, trasmattor på golven, hemlagad vinbärssaft i enkla glas. Kaffedoft och ett väggur som tickar. Pendeln svänger långsamt, tick tack tick tack, som att vaggas in i en annan tid.
En handduk på tork på en lina mellan två björkar. Enkelt och hemtrevligt. Klädnypor av trä, lina av natursnöre, handvävd handduk i lin/bomull. Minsta möjliga åverkan på miljön vi lever i och ska överlämna till kommande generationer.

En annan sak som känns bra för miljön är loppisbesök . . . hi, hi (och om nån nu undrar hur miljövänlig jag var när jag tog mig dit kan jag försäkra att det var lokalt producerad BIOGAS i tanken ;) ). Vet ni jag har varit på världens grymmaste loppis. Himmelriket på loppisjorden! ;)

Träffade Vita Ranunkler Marie där och hade också turen att möta en annan go blogtjej nämligen Loppisliv Paula. Jättekul!

Fyndade en hel massa saker som jag kommer trötta ut er med i de kommande inläggen, hi, hi!

Nu ska jag hänga lite tvätt på tork innan jag stupar i säng.
Kraaaam på er alla goa bloggvänner!

Kommentarer

Hej Vännen!!

Åh va vackra bilder..
Du jaghåller helt med dig om beskrivningarna..
Den känslan är underbar..Fick den alltid hos min farmoe..Åh vad jag kan sakna det..

Jag vill med leva enkelt ..det käns viktigt att ta hand om vår värld och ha möjlighet att hjälpa andra..

Ps..jag har mailat..

Ha en go dag..
kram Anna
hagagården sa…
Helt underbara bilder,håller med om att det är det enkla och självklara som oftast är det vackra.
kram o ha det så gott
ninni
Äääälskar din beskrivning av köket!! Förflyttade mig i tanken genast hem till flera olika tanter... :)

Härliga bilder som vanligt!
A-C
Å vilka magiska bilder du tar!!! Sagolikt vackert både estetiskt och tekniskt skickligt, ngt särskilt obejktiv el efterarbete med program? Nyfikna jag, du behöver inte besvara i bloggen, om du har tid och lust, kan du besvara per mail.

Hej jhopp fr Mari.
Vilka fantastiska bilder! Jag bara älskar småland, det är något speciellt! Ser fram emot att få se dina fina fynd! KRAM
Bella sa…
Vilka vackar bilder!!!

Visst är Sverige fantastiskt vackert, man glömmer bort det ibland... vilket man inte borde på samma sätt som det enkla ofta är det rätta...

Ser fram emot att få se dina loppisfynd!!

Ha en bra kväll

Kraaam Bella
Floralis sa…
Hellou... ; )
Du får mig att tänka på min farfar och farmor! Just så kändes det när man kom hem till dom. Helst det där med klockan. Jisses... det var verkligen lugnande men sen ju äldre man blev (du vet tonåren... ; ) då höll man på att bli galen på den klockan för den verkligen symboliserade att tiiiden gick så sakta när man hade bråttom på galej med kompisarna istället för att sitta och mysfika med farfar och farmor... : ))
Nu är det allt annat. Jag minns farfars pastiller som han alltid hade på kaffebordet. Det var verkligen speciellt när han bjöd en på just dessa pastiller...
Det är lite lustigt egentligen just det där med inredning hos äldre och känslan av förnöjelse över alla små kära ting. Inget onödigt utan väl valda ting...
Toodiloo!
Kram: Anneli

Populära inlägg i den här bloggen

Flyttloppis/försäljning

Bambugrupp i TineK-stil säljes

Brev från kolonin