Någonting är brunt...

Ser ni på "Landet brunsås"? Det är ett av mina favoritprogram just nu. Intressant med fakta om maten men ännu mer gillar jag programledartrion och min personliga favorit, Erik Haag, som med sin generöst tilltagna hårväxt ändå står där med sitt förvånade och lite barnsliga ansiktsuttryck :) Det lyfter min dag.

Själv tillhör jag den del av befolkningen som lyckas bränna vid tevatten. Jag önskar att jag kunde laga mat...att jag tyckte det var JÄTTEKUL att stå vid spisen men icke!
Jag är alltid i desperat jakt efter recept på lättlagad, snabblagad mat som dessutom smakar gott. Fick ett tips att man kan köpa en såskrydda som bara behöver röras ut i yoghurt och vips har man den godaste och enklaste tzatziki man kan tänka sig. Perfekt!

Så när jag häromdagen var i affären och handlade och frågade en butiksanställd var pulverkryddan till tzatziki fanns blev jag minst sagt förvånad när hon förutom att svara på var såskryddan fanns även med stor pedagogik förklarade för mig hur enkelt det är att göra egen tzatxiki från grunden. Hon tom förklarade varför det var bättre att hacka vitlöken med en kniv istället för att pressa den....och dessutom skulle jag ju veta vad vi stoppade i oss!

Åååå, om det hade funnits en sån människa vid min sida varje gång jag handlar och lagar mat!... En som inspirerar mig, som får mig att tänka till och att inte tycka det är så nedrans tråkigt med matlagning.

Så även om någonting är brunt i landet Sverige finns det ändå något som glittrar som guld, och det är medaljen jag vill ge den rara kvinnan på ICA Maxi, som släppte allt hon hade för händerna för att inspirera mig att laga bättre mat! TACK!!!

Kommentarer

Underbart med människor som är så vänliga och som tar sig tiden, tänk om vi alla vore sådana vad mycket bättre världen vore!!

Älskar matlagingsprogram men har missat Landet Brunssås tyvärr. Mitt favoritmatlagningsprogram är Vad blir det för mat! Just för att Per Moberg lagar husmanskost från grunden vilket jag tycker är så himla intressat för att jag är urdålig på just hederlig husmanskost plus att han är en så skön person.

Hoppas du gjorde tzatsiki, är ju kanongott och enkelt att göra!

Kramar Linda
Jag har bara sett småglimtar av det programmet, kanske skulle kolla på det..

Hoppas din helg har varit bra och att den nya veckan fortsätter lika bra..

Kram Mia
Millas hem sa…
Hallå där!
Jag handlar med dig! Jättegärna! Tror vi hade haft superkul när vi hade strosat omkring i
mataffären!=)

Kanske hade vi "haffat" en redan "färdig" kundvagn och lagat en superb måltid för två! (Oss)!

Kramis Camilla =)
Så underbart härligt men hjälpsamma människor.
ha helt glömt att skicka dig mitt recept:)
ska göra det omg...
kram sandra
vill absolut komma och hälsa på dig
hej
du har mail
kram
Vardagshjältar!

Det väörmer när en människa, som faktiskt inte ens hade behövt, tar sig tid!
jag hoppas att du gjorde tzatzikin själv nu..och att den blev riktigt god!
Kram Sanne..
Jodå, har också sett det programmet och tycker att det är bra.
Inte heller jag gillar att laga mat. Jag är nästan totalt ointresserad. Inte bakar jag heller...men man kan ju inte vara intresserad av allt. Och bara för att man är kvinna så behöver man inte ha mat- och bakningsgenen i sig. :)
Man kan röra ut tex italiensk salladskrydda i vanlig fil och VIPS så har man en god dip till chipsen! fniss*

Ha det gott!
Sussi sa…
Det är en tröst att höra att det finns fler som inte älskar att laga mat...Det svåraste tycker jag är att varje dag hitta på något nytt och näringsriktigt som dessutom alla ska tycka om. Suck...tänk att bara bli serverad...jag diskar gärna!!
Härligt med kvinnan på ICA, en sån skulle jag också behöva...ett helt gäng!
Kramar
Sussi
.......Du är för goer, bränna vid tevatten,(hahaha) de har jag aldrig hört förrut. Visst är det viktigt vad vi fyller våra kroppar med. Sådana där upplysta expediter önskar jag att skulle finnas i varje mataffär man går in i.

Här är halvfabrikat bannlyst, jag köper inte ens smaksatt joghurt, ....det kan man göra själv ju med mycke nyttigare grejer. Men jag håller med dig, fantasin tryter ofta.

Lycka till vid spisen i fortsättningen :) Kram Cin
Unknown sa…
Låter som en härlig människa:-)
Ha en riktigt bra start på nya veckan,
Kram
.....ooopps, nu kryper jag under täcket av skam. Mina barn fick BARA barnmat på burk när dom var små, men dom klarade sig ändå tydligen.

Idagens läge kvittar det vad man än gör, man får i sig saker som inte bra hur man än vrider och vänder på det. Man gör så gott man kan, det dumma är att det kostar att vara nyttig åxå. Du är en superbra mamma Carina!!

Ha det gott i solen. Kramis Cin
Norregård sa…
Tänk om det fanns fler som hon!!
Vad härligt att få ett sånt bemötande;o)

Kram Kram Malin
Katinka sa…
Ha haha...jag kan ochså bränna tevatten - men bara när jag fastnar vid skärmen för att läsa alla dessa UNDERBARA bloggar, som ju helt klart måste tilhöra UNDERBARA manniskor som bloggar och hjälper och...

Bloglandia är min ICA Maxi och alla bloggare är som expeditricen (eller hvad i himlens navn det hedder på svenk :-)

STOR ICA-agtig hilsen fra Katinka
Unknown sa…
Hej vännen,

Man kan ju inte vara bäst på allt!!!!
Du har din styrka i så mycket annat.
Men visst blir man glad över att det finns okända snälla människor som gärna hjälper en medmänniska.

Jag vet att din tzatski blev jättegod!
Gjord med inspiration och kärlek!

Kramisar Jeanette
LIVS LYST sa…
Hvordan går det med min svenske venn, Carina?!!
Har dere mye å gjøre med å lage reportasjer og slikt for tiden? Det er så vakkert det du og Anna skaper. Jeg bøyer meg i støvet for det. Og nyter bildene jeg får sett.

Håper alt er bra med deg!
God klem fra Liv ;O)
Designe sa…
Så vacker bild! Använder du dig av makro för att få till en sån bild?

Tänkte på händelsen på Ica...i nyaste icareklamen så gör väl tjejen oxå så tror jag...ger tips alltså! :)
Kram
Paula sa…
Ja, så borde vara i alla butiker. Hjälpsam personal. Vi på mitt jobb gör verkligen vårt bästa. Man har mycket roligare på jobbet då. Vilken vacker header du har! Är den ny?

Kram kram

Paula
Designe sa…
Tack för svaret ang. makro! Har varit sugen på att köpa ett länge. Kul att se hur fina bilderna kan bli med makro!:) Trevlig helg! Kram
Anna-Malin sa…
carina....

jag läser dina rader hos mig om igen och de har fått en speciell plats i mitt hjärta...
tusen tack, du gör mig både glad och rörd...
(det är extra fint, då de kommer från en mycket begåvad fotograf...)

stor kram till dig.
Marie sa…
Hej sötis!

Matlagning är absolut inte någon favoritsysselsättning hos mig, snarare ett nödvändigt ont. Skulle också behöva någon som inspirerade mig, eller ännu hellre en egen kock, hihi. Så trevligt iallafall att få ett sånt fint bemötande i affären, sånt kan man ju vara glad för i flera dagar.

Ha en bra vecka!
Kram Marie (som älskar tzatziki)
Hej Vännen!
Tack för dina värmande ord.

Kramar
Katarina
Vilket magskt fint foto du visar i dag!!
Tyvärr har jag ännu inte sett den serien, kanske den går på Svt Play, ska kolla!

Ha en fin dag!
Kram Gunilla i Singapore
Jag hade missat Landet Brunsås, tills min svärdotter gjorde mig uppmärksam...riktigt underhållande och nyttigt information.

SvtPlay är min räddning många gånger.


Må så gott,
Ia

Populära inlägg i den här bloggen

Flyttloppis/försäljning

Bambugrupp i TineK-stil säljes

Brev från kolonin