Tantvarning

Jag kan lika gärna erkänna direkt att jag har kommit in i en 40-årskris...och inte blir det bättre av att jag för första gången i mitt liv gått och köpt ärketantens favoritblomma, HORTENSIA!

I min barndom hade alla tanter torkad...(eller var den konserverad? den såg ju så äckligt perfekt ut!)...hortensia under en glaskupa. Idag har jag på något konstigt sätt samlat på mig ett antal glaskupor och nu då också en hortensia. Direkt jag kom innanför dörren satte slakten igång. Fram med stora saxen och raskt klippte jag av alla blommor. Sen band jag två vackra kransar som skulle bli så där ljuvliga som jag sett i era bloggar att de kan vara.

Detta var igår...idag ligger kransarna och skäms med platta, vissna blommor. Hm...vad var det som hände? Varför ser de inte så där ljuvliga ut?

Nä, sen när 40-årskrisen lagt sig sisådär strax innan 50-årskrisen tar vid ska jag gå i hortensia-skola! Jag ska lära mig ALLT om hur man binder och torkar de ljuvligaste hortensiakransar...lika ljuvliga som era! :)

Kommentarer

Hahaha...!!..Är det en tantblomma??!!..

Jag köpte en idag och jag har ääääääääälskat dem hur länge som helst!..ja det är nog bara att krypa till korset då ;)..Jag är en tant!!

Kramis Sanne!!
Hej Vännen!
ja headernr bara så fin. Oj va proffsig den ser ut!

Underbara bilder som vanligt!Hoppas att din kväll är bra. Jag är lite sömnig, men ska nog vara uppe en stund till.
Kram Anna
Kristin sa…
Hej Carina, vännen!
Du måste fattat fel! Det är begonior och saintpaulior som är tantblommor!!! Och möjligen våreld/hösteld. Hortensia tycker jag mer tyder på elegans och stil! Dock har jag inte någon susning alls om hur man gör när man torkar dem för att bevara färg och form! Du får väl se hur kransen blir efter ytterligare lite torkning!

Kram till dig, jag skickar lite styrka för jag förstår du har mycket runt omkring dig nu!

Kram-kram-kram-kram till dig och jag tror inte en sekund det är tantvarning på dig!

/kristin
Anonym sa…
Ett tips som jag tycker funkar iallafall:jag brukar sätta blommorna i en hink med lite vatten,när vattnet sugits upp så börjar de torka in....sen är det bara att vänta!!
Ha det gott //Tina
Norregård sa…
Hej!!
Visste inte att det var en tantblomma...*ler*...
Sååååååå fin din nya header är;o)

Kram Kram Malin
Nina sa…
Om att torka hortensiakransar...ja du, jag har hört att de blå blommorna är omöjliga att få fina. Men med resten är det att gå tillväga på följande sätt:
Bind kransen och plasera den i ett torrt mörkt utrumme. Vad jag gjorde var att jag lade lite tigningspapper i mina resväskor som jag har staplade på varandra, lade in mina kransar där och lät dom få torka i ett par veckors tid. Lycka till! Det går nog bar ska du se!
Hej!
Hittade hit och va glad jag blev! Underbara bilder och mycket inspiration. Ska kika vidare här.. Hälsningar Kerstin
Millas hem sa…
Haha! Ja, du är för go!=)

Kramen
hej vännen,
vilken underbar bild och din nya header så vårig och härlig....
ha en underbar söndag
kram i massor
sandra
Magdalena sa…
vakkert bilde--- '
ahh jag håller med kristin jag. inte är hortensia en tantblomma - den är ju fantastiskt vacker!

och vad fint du har gjort på bloggen med ny header och allt! hoppas allt är bra med dig!

kram jenny
Oj.. Om Hortensia är en tantblomma så har jag varit tant lääänge.. Har alltid gillat den blomman men jag tror aldrig jag haft ngn i min ägo..

Vilken fin header du gjort..

Kram Mia
rosenskära sa…
Tantblommor för mig är begonior, saint paulior. Hortensior har i så fall eleganta tanter!
Jag vet inte men jag undrar om man inte ska klippa dem och sedan binda ett snöre i stjälken och låta dem hänga upp och ner t ex på ett klädstreck, luftigt alltså.

Hur som helst - man lär sig ju av sina misstag! Måste bara fråga - hur går det med all snö hos dig?

Lena
Tulipa sa…
Hej Carina!
Vad fint du fått till det på bloggen!! Jättesnyggt!!

Nej men du, hortensia
är ingen tantbloma längre, den är ju trendig och poppis!!

Så en ev fyrtioårskris kan inte ha med den blomman att göra..*ler*...för där är du rätt i tiden!

Trevlig söndag!
Kram Mariette
Hej Carina!

Jag fnissar åt ditt inlägg och funderar lite på blommor. Inte tycker jag hortensior är tantblommor. Min man tycker pelargoner är tantblomman nummer ett. Själv älskar jag alla blommor, men så är jag ju ett par år över 40 *fnissar* så jag har väl hamnat i tantfacket;)
Däremot har jag ingen aning om hur man gör för att torka dem!

Det är så roligt att du har fullt upp med jobb. Din nya header blev verkligen vårig och fin!

Ha en skön Söndag!

Kramar
Karin
Kamomilla sa…
Vad snyggt det är på din sida. :)
Jag gillar. Och tantblomma eller inte- vacker är den...
HALLÅÅÅEE!!!! Va dååå ärketant? Då har jag vart det i åratal,...HJÄÄÄLP!!

Kom och snacka tant när du kommer dragande med begonier du:), och vänta bara tills du kommer in i 50-atmosfären, jag struntar i konserverade hortensikransar, ...har full sjå med att försöka bervara mig själv i någorlunda skick, (hihi).

Skämt och sido Carina man är inte äldre än vad man gör sig,... huvudsaken är man frisk och torr om fötterna! :)

Ha en underbar söndag Sötis.
Kram Cin
Jeg tror kærligheden til Hortensia kommer med alderen, da jeg var ung kaldte jeg den foragteligt "en sølvbryllupsblomst", det forekom mig, at folk altid fik blå-lilla Hortensia i urtepotter med grønt crepepapir, når de havde sølvbryllup. Ak, som gammel kone er jeg blevet en stor fan :-)
Louise sa…
Snygg header! Får man ansluta sig till tantgänget/hortensiagänget??? :O)
STENLYCKA sa…
Hej och go söndag på dig.
Ja det där var roligt, vad skall jag säga som har varit tant länge..... Jag har ett minne som barn,just med Hortensior. Min mor hon tog aldrig in Hortensior för det förde död och olycka med sig i huset. När hon fick någon i present när hon fyllde år, så satte hon ut den när gästen hade gått hem.Men jag har varit tant länge och har haft många Hortensior inne och det har aldrig hänt något.Någon krans har jag däremot aldrig vågat mig på att göra.Skulle säkert misslyckas.
Kram Raina
Underbar header den känns vår....
Vintage sa…
tantvarning eller inte,tycker den är helt underbar! Jättefin bild! Kram Susanne
Villa König sa…
Oh your picture is so beautiful. I love dried hortensia. But until now I was never lucky to dry one. Hugs Yvonne
Hortensia er en vakker blomst... tanet blomst eller ei.. hihi da er jeg kanskje en tant da...

Nydelig bilde..

klem Kerstin
Hahaha...tantvarning?

Vet du jag fick samma reaktion som du. Jag hade ju sett dessa "fina" Hortensior (som jag inte) gillat förut. Äldsta dottern följde med och jag plockade först åt mig en plättar. Sen när jag tog fram Hortensian sa dottern skarpt ifrån. - Mamma du menar väl inte att du ska ha en så tantblomma. Skärp dig nu !

Det blev ingen Hortensia föer min del ;)

Kram Viveka
Hortensian är underbar, och jag älskar dom som ser nästan rosa rostiga ut :-)

Vacker bild

Soliga kramar
Katarina
Designe sa…
Hahaha, va rolig du är! Jag tycker hortensia är en underbar blomma..nu är jag ju iofs "jävig"..är ju oxå 40 men jag kan erkänna att jag säkert gillat den i 20 år!:) Så synd att kransen blev platt! Bilden är i alla fall ljuvlig! Den tantigaste blomman av dem alla tycker jag är begonian och till och med såna har jag köpt..vitblommande sådana! :)
Kram
LIVS LYST sa…
Nå var det blitt vårlig her inne ja! Nydelig! Og jeg digger hortensia jeg. Jeg har kjempe lyst på et hortensia-TRE ute i hagen til Thomas og meg. Det må vi nok ha ja!

Klem fra meg til deg ;O)
nathalie sa…
so romantic and amazing picture


i like

nath

Populära inlägg i den här bloggen

Flyttloppis/försäljning

Bambugrupp i TineK-stil säljes

Brev från kolonin