Sovrum

Tisdag och dax för Fabrikens tema som idag är SOVRUM.

Vårt sovrum har fått en kakelugn istället för den gamla putsade rörspisen som läckte. I övrigt har vi inte gjort något alls med sovrummet. Tapeterna, halvgamla och fransiga men charmiga finns kvar. Plastmattan på golvet finns kvar. 

Något vill jag göra åt golvet så småningom men vad? Vi har kalla, dragiga golv och plastmattan gör i alla fall att det inte drar mellan golvspringorna. Det är lättstädat och det är inte flisigt (som det gamla trägolvet under är).
Färgen är rätt så neutral så den har inte varit så svår att leva med i sju år. Nu i vinter hade jag nog hoppats att vi skulle fortsätta göra färdigt väggarna i köket och att vi sen kanske kunde göra något åt golvet i sovrummet men M deklarerade med överdriven tydlighet inför vänner igår att här byggs inte en millimeter till på huset förrän han har byggt sig ett garage (vilket tidigast kan bli aktuellt om FYRA ÅR).....grrrr!
Jag hotade genast med att då finns risken att jag tar saken i egna händer och att jag minsann INTE kan garantera att resultatet blir bra.

Vad har jag gjort sen dess då? Jo googlat på linoleumgolv. Vita linoleumgolv. Reklamen säger ju att det ska vara så himla enkelt att lägga....och reklam brukar väl aldrig överdriva?! Har dock inte hittat något helvitt utan marmorering. Ja ja, här kommer i alla fall lite bilder av hur vårt sovrum ser ut nu.....

Gammalt drängskåp köpt 1994, korg från Vintage by nina, mormors handdukar i trave, kudde från HM Home, Lampa Ikea, stol och sängbord har jag ärvt efter min mormor och morfar.


Tavlorna på rad är släktfoton från min mormors mor.


Sängkappa, påslakan och avlånga kuddar med tryck från HM Home. Trasmattor från min mormors mor. Sänggaveln är ett renoverat auktionsfynd.


Ikeas byrå Hemnes, knoppbräda från mormor och morfar, hyllan har Annas morfar snickrat.


Glasflaskor uppgrävda på vår egen tomt. Stora runda zinkburken är köpt hos Butik Vita Ranunkler.


Favoritböckerna finns lättillgängligt i hyllan. Ramar, gamla böcker och halsband loppisfyndade. Apoteksflaskan med etikett fanns i huset när vi flyttade in.


Dessa avlånga kuddar med text är mina favoriter just nu. Kommer från HM Home.


Klicka HÄR för att se de andra fabrikanternas sovrumsinspiration.

Kommentarer

Vilket mysigt och hemtrevligt rum. Ser inbjudande ut.
Ha det gott. Yvonne
Ser underbart ut Carina!!!

Varma Kramar Elin
hagagården sa…
Men oj vilket underbart fint sovrum du har och skåpet var otroligt snyggt.
kram o ha en fin dag.
ninni
Hej!
Vilket härligt sovrum ni har! Så fina färgskalor, vackra möbler och små detaljer. Inspirerande!
Hälsar Anna T
Hej tycker ditt sovrum va helt underbart med massa saker som andas gamla minnen o inspiration.

Ja visst vill man göra själv när mannen inte vill vara med!! Jag sa likadant när jag ville göra dotterns rum, o började riva ut men fastnade o fick be om hjälp o blinka lite extra, fniss. Klart han ställde upp då o resultatet blev superbra. Hade inte klarat det utan min älskling.

Men lägga golv kan väl alla ?! hihi

Underbara bilder iaf.
Ha en toppen tisdag
Kram Camilla
Linda sa…
Så underbart vackert!!

Kram
Vintage sa…
Vilket härligt rum,superfint! ha en fin dag Kram susanne
Hej
Känner ett väldigt lugn när jag ser dina bilder.
Något som man inte kan se i mitt sovrum där råder ett kaos.
gillar verkligen skåpet..
ha en skön dag
kram sandra
Jätte fint, vilken kakelugn! Vad roligt att ni ska vara med i Sköna hem! Och att de gjorde vårt reportage precis efter er, jag vet att de sa att de hade varit hos några andra också Så roligt! ha det så bra! Kram Sofie
Alberte sa…
Carina, for en lykke! En fantastisk ovn. Jeg er forelsket!
Nydelige stilleben.
Du er så flink!

Klem, Jannicke
Mejrams! sa…
Så mjukt och behagligt ditt sovrum är, god sömn blir det nog där. Synd att rörspisen (rörspisar gillar jag skarpt) läckte men kakelugnen är ju en fin ersättare. Jag har haft provplattor hemma av linoleumgolv och det är rätt som du säger, det går inte att få i vitt just för linoljan och hartsen som ger en litet gulton. Lycka till med ditt letande./Kram Merja
Gedigo sa…
Vilket mysigt sovrum ni har :)
Hej Carina,
vilket härligt sovrum ni har!

Och du jag känner igen den typen av uttalanden! Jag har också en här hemma som säger - jag får aldrig göra mina grejer...!! Suck! Vad kan väl vara härligare än att få förverkliga sin älsklings önskemål och inredningsdrömmar..**fniss**

Ha det gott och blinka lite extra ska du se att det löser sig och golvet kommer på plats!!

Kram Monica
ohhhhhhh det är helt underbart ert sovrum carina, älskar tapeten mmm och hyllan, ljuvligt!
varmkram lotten
Hejsan!
Vilket underbart sovrum, andas lugn och ro, jättefin tapet....
fin kombonation av saker, "jag gillar det"
Kram Kicki
Ha en fin höstdag!
Det är sååå rofylld atmosfär i ditt hus, enkelt, aldrig överbelamrat eller plottrigt. Hur bär du dej åt? Vill ha samma känsla här hemma....
Ha en bra dag i blåsten!
Unknown sa…
Hej Carina!
Tusen tack för dina snälla ord om sovrummet, ja du vet ju hur det ser ut....inte så stor förändring men jag har flyttat lite saker hit och dit. Ditt sovrum tycker jag ser ut som ett riktig lantlig sovrum, mysigt med trasmattorna där på golvet. Stämmer så bra med resten av huset. Kul att han vägrar att göra någont innan han får garage, känner igen det där...det var nästan det första som blev gjort här hemma. Nu har han sitt garage men nu ska han städa där innne hela tiden....
Du får göra som jag gjorde när jag var själv hemma. Då målade jag om, det är det bästa, sedan om det inte blir klart då måste de ju självklart hjälpa till eller hur:)

Kuddarna kommer från Himla och är riktigt fina. När jag köpte dem så fanns det olika överdagsfärger.

Många kramar Anna
Anonym sa…
Tror jeg har sett bilder fra ditt soverom tidligere, for jeg husker at jeg likte det så godt. Har du flyttet det store skapet? Vakkert er det, liker tapetet godt og konstrastene. Deilig dag!
Anonym sa…
Hej Carina!
Ert sovrum känns väldigt inbjudande och rogivande.
Kakelugnen är ju helt underbar...
Ha en underbar dag.
Kraam Therese
(www.herbretantik.se)
Anonym sa…
Vilket mysigt och hemtrevligt sovrum ni har. Tänker på min mormors hem, med de gamla vackra tapeterna och kakelugnarna. Saknar det såååå.
Kram Marita i Björkhagen
Lara sa…
So very beautiful.. inspiring.. soothing.. just LOVE it!
:)
Lara
north pal sa…
i had such fun feasting my eyes. what a splendid treat. thank you.Bestest,Denise
Carina, ditt sovrum har just vunnit Mari's pris : Bloggvärldens vackraste sovrum!!!

Så vackert, personligt, varmt, gammeldags med lite färger, helt underbart smakfullt!!! Mari.
AnnaK sa…
Verkligen ett stämningsfullt sovrum, och kakelugn bidrar ju en hel del till det. Fin blogg btw!
=)

Populära inlägg i den här bloggen

Flyttloppis/försäljning

Bambugrupp i TineK-stil säljes

Brev från kolonin