Att ha ett kök är vardagslyx

När vi flyttade in i vårt hus fanns varken vatten eller avlopp. De första ett och ett halva året hämtade vi vatten i hink ute och bar sen ut slaskvattnet igen. Tvättade gjorde vi för det mesta hos en god vän som gav oss fritt tillträde till hennes tvättstuga men även våra snälla mödrar kom till undsättning då och då och befriade oss från en del av vårt tvättberg.


Köket ligger mitt i huset och planeringen av var vi skulle kunna ha en diskbänk med vatten och avlopp var inte helt enkel eftersom det finns hela 7 dörrar i köket.

När jag fött vår son och sköterskan på BVC skulle komma på hembesök var jag rädd att hon skulle ta honom ifrån oss . . . för inte kan man väl få ha barn när man har utedass, kala timmerväggar i köket och den enda moderniteten i huset består av en rysk myslampa i taket (=en glödlampa som hänger allena i en liten tråd i taket).

När sonen var tre månader kunde vi så äntligen tappa upp både varmt och kallt vatten ur en kökskran. Vattnet rann ut av sig själv och vi hade dessutom äntligen en diskmaskin som diskade disken sååå ren och sååå fräsch!


Den största fördelen med att ha levt på 1800-tals vis är att man uppskattar alla bekvämligheter som man tidigare tog förgivet på ett helt annat sätt än tidigare.

Köket är fortfarande, flera år senare, inte helt klart men det vi kallar funktionsdelen är klar. Sen ska pärlspontpanel upp på väggarna i resten av köket men det får vi ta sen när badrummet är klart.

På den öppna hyllan i köket har jag ställt en glasburk med mina vackraste band och snören.

Tidigare hade jag dem i en rottingkorg i skafferiet men jag ville ha platsen där till annat och så ville jag kunna se de vackra snörena också. På vinden hade jag några stora glasburkar stående som jag tidigare haft krossat äggskal i (på den tiden jag hade höns som fick äggskal för sitt kalkbehov) . . . vackra burkar men det hade jag ingen glädje av när de stod i ett skåp på vinden. Så såg jag i en blogg, en glasburk med snören och jag blev sååå glad för den inspirationen. Allt fanns redan här hemma, sakerna skulle bara dirigeras om lite och vips så blev det såååå mycket bättre än det var innan.

Jag tycker det är fantastiskt med alla er generösa bloggerskor som så frikostigt delar med er av era tips och finurligheter. TACK!

Kommentarer

Hulda sa…
Så flott du har det på kjøkkenet. Likte så godt blondekanten på hyllene. Nydelig. Så fint med hyssingen på glassene. Lekkert. Herlige de blomsterbildene du viser under her. Underbart!
pysseltanten sa…
Gomorron Carina!
Visst e de skönt att få känna skillnader ibland...
I min första lägenhet, fanns ingen dusch, o en pyyytteliten toa utan vask. Lösningen blev en lös dusch, som jag kopplade på kranen i KÖKET, o satt helt enkelt på DISKBÄNKEN o duschade. Hihi, de skulle aldrig gått idag...
Det var ju lite jobbigt om jag hade besök, då jag heller ingen DÖRR hade till köket, men ALLTING GÅR, utom tennsoldater o bebisar (??ööööö????)hihi.

NU har du i alla fall fått ett finfint kök=))
Kraamizar Git
FEDERICA sa…
Is that your kitchen?? It's stunning! I wish a kitchen like that!
Have a wonderful day!
Hugs
Federica
Jättefint! Såg hur Susanne (meandalice) hade gjort sådär och tyckte det var så himla fint. Snören och band - det kan man inte ha för mycket av. Jag samlar på mig och samlar på mig :) Använder du dina mycket?

Kram Jenny
Mina föräldrar gillade att vara ute i skog och mark, så jag har tältat mig blå. Så jag vet lite om det där att vara utan moderna bekvämligheter, och tycker att jag har fått min beskärda del av vildmarksliv.. resa runt som backpacker är inte mit glas med cola!
Men om det är ett sådant vackert och personligt kök som väntar, då kanske man kan stå ut med lite strapatser innan? FÖr det var verkligen så fint!!

(nu är skåpet slipat! Imorgon blir det målning, med en ny norsk oljebaserad målarfärg. Det här kan sluta hur som helst!!)
casa nostra sa…
what a beautiful kitchen do you have! it's really my taste!

Populära inlägg i den här bloggen

Flyttloppis/försäljning

Bambugrupp i TineK-stil säljes

Brev från kolonin