Semestertips i Danmark

Idag har det varit en hel del 4-årstrots så jag är helt matt men gårdagen bjöd på både gott väder, gott humör och en trevlig tur till ett par antikbutiker i trakten.
På första stället hittade jag en fin gammal trälåda som det varit tvål i.
Där hittade jag också ett gigantiskt madrassvar med röda beige och naturvita ränder. Stort som till en dubbelsäng.

I den andra butiken hittade jag två jättefina lakan med spets och monogram. Jag har för många år sedan sytt påslakan av min mormors vackra gamla lakan och efter många många tvättar börjar nu spetsarna ge med sig och tyget bli tunnslitet så jag behöver sy några nya. Det finns inget goare än att sova i nytvättade gamla lakan. Vilken kvalitet de har!

Plockade idag en bukett av hundkex, humleblom och mandelblom som jag satte i en gammal kanna.Den hamnade tillslut i tvållådan där tyckte jag den gjorde sig bra.

Rubriken löd ju semestertips . . . så om jag kunde komma till det nån gång då ;)


Förra sommaren semestrade vi i Danmark. Först var vi ett par dagar på Legoland. Övernattade gjorde vi i vackra Henne Strand och mellan Henne och Billund där Legoland ligger så finns staden Grindsted. En uunderbar butik som heter Hapa ligger på landet utanför Grindsted i ett pampigt hus som heter Elisesminde. En underbar butik med inredning och dekorationer i Fransk Lantstil.

Sen åkte vi till den lilla fantastiska ön Mön. Vi vandrade på Möns Klint som är kritvita klippor som reser sig brant upp ur havet. Det är en helt magisk plats och har du möjlighet, åk dit! Vackra Liselunds slott ligger strax intill och är också värt ett besök.
Vill du frossa i vacker inredning finns flera sådana butiker på ön. Särsklt minns jag två. Den ena heter Boutique Nostalgi och ligger på Storegade 60 i Stege. Det är en jättecharmig butik med blommor, antikviteter och inredning i Fransk Lantstil. Hon säljer också de ljuvligaste hudvårdsprodukter från Nougat London.

Den andra butiken som fick en alldeles särskild plats i mitt hjärta minns jag tyvärr inte vad den heter men den ligger ungefär mitt mellan Stege och Möns klint. Helt nära vägen på högersidan. En kombinerad blombutik och antikaffär. Huuuuur mycket fina gamla saker som helst. Jag hade kunnat fylla bilen många gånger om.
Önskar er en fin vecka! Kram!

Kommentarer

HERREGUD så fint!!! Vilket ställe. Tusen tack för tipsen. Wow, den där ön måste jag bara åka till - vilken fantastisk bild!!! Och det lät himla mysigt att åka runt sådär. Tänk att jag är så sällan i Danmark. Det måste vara för att vi fått barnen så tätt och att de är så små, det är ju ingen picknick direkt att åka i bilen då...

Men nu är det dag att ge sig iväg på roligheter! Kanske i sommar?

Kram Jenny
Det är sådan stämning av ljuvlighet över dina bilder! Jag får lust att bara dyka in i fotona! :-)
Jag tror minsann att många bloggare har varit ute på loppis och second hand-rundor i helgen. SJälv missade jag att det var loppis alldeles i närheten av mig! Skäms på mig! Tur att jag hittade fna Norge-burkar i glas på Röda Korset idag :-)

Jepp, inredningstidningar i varenda en av tidskriftssamlarna!
johanna sa…
Men guud så mysigt!! Dit måste jag åka! Såååå fint...Vilka underbara bilder du tar!

Nej jag har inte fått ordning än=( Vet inte riktigt var jag ska lämna in den!
Stooor kraaaaam
Heidi-anitha sa…
Hei!

Så glad jeg ble for at du kom innom meg - så fant jeg frem til deg også! Utrolig vakre bilder du tar - blir helt fortapt i din vakre blogg. Her vil jeg bruke mye tid...:0)

Linker deg om det er ok?

Ønsker degn en nydelig dag!

Klem Heidi-anitha
White vintage
Lilla Blanka sa…
Hej Carina!

Ååå jag vet inte vad jag skall börja...dina bilder är såå fina och stämningsfula!

Otroliga fynd du har gjort, riktigt fin låda!

Och vilken smart ide att sy påslakan av gamla spetslakan!

Och wow, DIT måste jag bara åka, vilken utsikt!!!

Kram
Mia
Jenny sa…
Hej Carina!
Tack för besöket hos mig, nu hittade ju jag till din superfina blogg! Vad mycket vackert du visar..blev väldigt förtjust i både din vackra lampa (den med kedjan) och den fina inredningsboken du tipsar om!

Jättebra tips om Danmark, vilken mysig ö!

Hit kommer jag gärna igen!

Kram Jenny
LillaFlisan sa…
Jag är helt sjuk på dina SUPERVACKRA bilder i början!!!

SÅ proffsiga!!!

njuter!

Kram

Flisan

P.s. Nu ska jag ta mig EN titt till!
Hejsan Carina! Va sugen jag blir att åka till grannlandet Danmark, tänk vad fina platser det finns så nära ändå, bara över sundet. Vi var på Bornholm för några år sedan, det kan jag verkligen rekomendera,....hur idylliskt som helst med kullerstens-gator och stockrosor som växte utanför dom låga fiskarstugorna, man blev bara sååå lyrisk. Lustigt förresten att du nämnde boken om "Lisens Örtspa" av Lisen Sundgren, det är från den boken jag gör mina mojserier, den har blivit min lilla skönhetsbibel faktiskt. Sen att recepten är lätta att göra gör ju inte saken sämre.Jag kan verkligen rekomendera den. Lycka till bland örterna. Kramisar Cin.
oh mååååååååste bara skriva ned alla dom där tipsen för i sommar bär det av neddåt!

vilka vackra bilder och fynd, bara gapar!!!

ha det gottast, varmkram lotten
Å vad fin blogg du har..vilka bilder och vilket mysigt hus.
Kram Lotta
Lilla Blanka sa…
Nämen jösses! Stämningsfulla såklart haha så dumt det kan bli!!!
Förlåt!

Var tvungen att gå in och kolla på semestertipset igen..skall memorera och åka dit nästa gång vi är i DK
FEDERICA sa…
Fantastic pictures!!!
Love it! Love it! Love it! beautiful photos in this post. xo Joan

Populära inlägg i den här bloggen

Flyttloppis/försäljning

Bambugrupp i TineK-stil säljes

Brev från kolonin